افرایش کارآیی باطری خودروهای برقی

محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانیانگ واقع در شهر آنسان کشور کره، کشف کرده‌اند که با جایگزینی الکترودهای گرافیتی مرسوم با الکترودهای نانولوله‌ سیلکونی، قابلییت ذخیره‌سازی بار در باطری‌های لیتیومی ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانیانگ واقع در شهر آنسان کشور کره، کشف کرده‌اند
که با جایگزینی الکترودهای گرافیتی مرسوم با الکترودهای نانولوله‌ سیلکونی، قابلییت
ذخیره‌سازی بار در باطری‌های لیتیومی ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.
در یک ماشین هیبریدی مرسوم، با استفاده از فناوری موجود، شارژ یک باطری لیتیومی فقط
۳۰ دقیقه دوام خواهد داشت. شارژ باطری با حرکت یون‌های لیتیوم از کاتد به آند انجام
می‌شود. با جایگزینی الکترود گرافیتی با سیلکون می‌توان انرژی بیشتری را ذخیره کرد،
زیرا سیلیکون در فرایند شارژ می‌تواند مقادیر بیشتری از لیتیوم را جذب کند.
 

فناوریِ ایِن شرکت قادر به ایِجاد خواص منحصربه فردیِ مانند نفوذناپذیِریِ برایِ آب
و روغن در پارچه میِ‌باشد.

یک آند سیلیکونی می‌تواند از لحاظ وزنی تا
۱۰ برابر لیتیوم بیشتری به خود جذب کند، اما حجمش نیز تا ۴ برابر منبسط می‌شود.
این خصلت می‌تواند یک عیب تلقی شود زیرا باعث می‌شود که ماده شکننده شود و
بعد از چند با شارژ و تخلیه ترک بردارد.
اکنون محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانیانگ با بررسی نانولوله‌های
سیلیکونی متوجه شده‌اند که توان این ماده در برابر این فشارها بالا می‌رود.

قبل از آنکه بتوان از این الکترودهای نانولوله سیلکونی در باطری خودرو برقی
استفاده کرد، چندین چالش اساسی در پیش رو وجود دارد. یکی از این مسائل پس
گرفتن کل انرژی از آند سیلکونی بعد از شارژ کامل باطری است. همچنین قبل از
استفاده در خودروهای برقی، این نوع باطری باید امتحان خود را در صدها یا
هزاران بار شارژ و تخلیه پس داده باشد.
باطری‌های خودروهای برقی، که در آنها از الکترودهای نانولوله‌ سیلکونی
استفاده شده است، تا سه سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. هنوز خیلی زود
است که فهمید آیا این فناوری جدید قیمت باطری‌های لیتیومی را افزایش خواهد
داد یا خیر.
این محققان نتایج خود را تحت عنوان ” آندهای باطری نانولوله سیلیکونی” در
مجله‌ی Nano Letters منتشر کرده‌اند.