پروژه جدید اروپا در زمینه فناوری‌نانو

CONTACT یک پروژه ۴ ساله است که با همکاری ۱۰ سازمان از ۷ کشور دنیا در زمینه توسعه کاربردهای نانولوله‌های کربنی انجام می‌شود.

CONTACT یک پروژه ۴ ساله است که با همکاری ۱۰ سازمان از ۷ کشور دنیا انجام می‌شود. در چارچوب این پروژه که به وسیله اتحادیه اروپا تامین مالی شده و توسط موسسه فران‌هوفر آلمان هماهنگ می‌شود، ۱۵ دانشجوی دوره دکتری و ۳ دانشجوی فوق دکتری، تحقیقات خود را در زمینه‌ نانو مواد، فرایندها، روش‌های تعیین مشخصات و ابزارهای شبیه‌سازی، انجام خواهند داد.

هدف پروژه CONTACT، ایجاد زنجیره عرضه سفارشی از کامپوزیت‌های پرکننده مبتنی بر نانولوله‌های کربنی با ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی ارتقا یافته برای کاربرد در زمینه‌هایی مانند الکترودها، مواد ساختاری و … است.

محققان استخدام شده در این پروژه، پروژه‌های شخصی خود را با همکاری سایر محققان موجود در شبکه Marie Curie تکمیل خواهند کرد و در زمینه مهارت‌های علمی، آموزش‌های بیشتری دریافت خواهند کرد.

از آنجایی که سیستم‌های مواد موجود به محدودیت‌های کارکردی خود می‌رسند، تقاضا برای مواد پیشرفته و جدید به طور گسترده در حال افزایش است. در این میان، نانولوله‌های کربنی به خاطر ویژگی‌های مکانیکی و الکتریکی منحصر به فرد خود دارای پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده در کاربردهای مختلف هستند.

این پروژه با همکاری موسساتی از کشورهای پرتغال، اسپانیا، فنلاند، انگلیس، مجارستان، هلند و آلمان انجام خواهد شد. پروژه CONTACT در چارچوب شبکه ماری کوری (Marie Curie)) با همکاری شرکای صنعتی از موسسات تحقیقاتی مختلف انجام خواهد شد.