استفاده از گرافن در بهینه‌سازی استخراج نفت

دانشگاه رایس و شرکت M-I SWACO، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محلول‌های حفاری برای صنعت نفت در جهان، توافق‌نامه‌ی همکاری برای انجام تحقیقات روی افزودنی‌های گرافن به‌عنوان بهبوددهنده فراورش چاه امضا کردند.

دانشگاه رایس و شرکت M-I SWACO، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محلول‌های حفاری (DRILLING FLUIDS) برای صنعت نفت در جهان، توافق‌نامه‌ی همکاری برای انجام تحقیقات روی افزودنی‌های گرافن به‌عنوان بهبوددهنده فراورش چاه امضا کردند. این شرکت طی دو سال ۴۵۰۰۰ دلار برای این کار به آزمایشگاه جیمز تور (استاد دانشکده ی شیمی و مهندسی مواد دانشگاه رایس) اختصاص می‌دهد.

آزمایشگاه دکتر تور با همکاری محققان شرکت M-I SWACOبه بهینه‌سازی اثربخشی افزودنی‌های گرافن در محلول‌های حفاری خواهد پرداخت. محلول‌های حفاری مبتنی بر آب یا روغن برای تمیز کردن سر دریل حفاری و زدایش مواد زاید از آن استفاده می‌شود. خود محلول‌های حفاری نیز می‌تواند منجر به انسداد سوراخ‌های روی محور دریل حفاری شود. استفاده از مقدار کمی افزودنی‌ گرافن با ایجاد یک کیک فیلتر نازک روی بدنه‌ی دریل می‌تواند مانع از مسدود شدن سوراخ‌ها گردد.

جیمز بروتون (نائب رئیس بخش تحقیقات و مهندسی شرکت M-I SWACO)می‌گوید: «اکنون زمان مناسبی است که ما تحقیقات روی نانوذرات آغاز کنیم. ما بارها خواسته بودیم این کار را شروع کنیم؛ اما نیاز به مشارکت با متخصصان فناوری‌نانو داشتیم تا اینکه پروفسور تور برای این کار اعلام آمادگی کرد.»

وی افزود: «نانومواد مورد مطالعه‌ی ما برای محیط زیست بی‌خطر هستند و توانسته‌ایم ثابت کنیم که آنها در شکل‌های مختلف کاملاً غیر سمی عمل می‌کنند. این مواد مبتنی بر گرافیت هستند که در نهایت از زمین بیرون می‌آیند.»

در حالی که شرکت M-I SWACO روی محلول‌های حفاری متمرکز شده‌است، بروتون معتقد است که آنها در گام بعدی روی استفاده از گرافن در محلول‌های تکمیلی و دیگر محصولات حفاری کار خواهند کرد.

جیمز بروتون می‌گوید: «ایده‌های استفاده از فناوری‌‌نانو بی‌انتها هستند و هر روز دیگران از من درباره‌ی پروژه‌های تحقیقاتی در حال اجرا و برنامه‌های آتی گروه‌ می‌پرسند. من معتقدم این فناوری ما را در رسیدن به اهدافمان یاری می‌دهد.»