کشتن سلول‌های سرطانی با دیسک‌های کوچک

بنابر مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، می‌توان از دیسک‌های مغناطیسی به قطر تنها یک میلیونیوم متر و ضخامت ۶۰ نانومتر برای کشتن سلول‌های سرطانی بهره برد.

بنابر مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، می‌توان از دیسک‌های مغناطیسی به قطر تنها یک میلیونیوم متر برای کشتن سلول‌های سرطانی بهره برد.

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند می‌توان از این به اصطلاح نانودیسک‌ها که دارای ضخامت ۶۰ نانومتر هستند، برای ایجاد اختلال در غشاهای سلول‌های سرطانی و وادار کردن آنها به خودتخریبی بهره برد.

بنابر گزارش منتشر شده در مجله Nature Nanotechnology این دیسک‌ها از آلیاژ آهن-نیکل ساخته شده‌اند و هنگام قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی حرکت کرده و به سلول‌های سرطانی آسیب می‌رسانند.

اِلِنا روژلوولا از آزمایشگاه ملی آرگون و یکی از محققان این کار می‌گوید در بررسی‌های صورت گرفته قرار دادن این دیسک‌ها در معرض میدان مغناطیسی ضعیف به مدت حدود ۱۰ دقیق موجب کشته شدن ۹۰ درصد سلول‌های سرطانی شد.

جان دابسون از دانشگاه Keele در انگلیس در توضیحی که در کنار این گزارش آمده است، بیان کرده است که می‌توان از پادتن‌ها برای راهنمایی این دیسک‌ها به سوی سلول‌های سرطانی بهره برد.

دابسون نوشته است: «این روش یک راهکار بسیار هوشمندانه و سریع برای از بین بردن هدفمند سلول‌های سرطانی بدون ایجاد اثرات جانبی نامطلوبی است که در روش‌های معمول درمان سرطان همچون شیمی‌درمانی وجود دارند».