امکان تولید صنعتی نانوپودرهای سرامیکی مغناطیسی

محققان دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، موفق به تولید نانوپودرهای سرامیکی مغناطیسی با میکروساختار کنترل شده، در مقیاس نیمه‌صنعتی شدند.

نتایج همایش نهایی پروژه NanoCap

محققان دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، موفق به تولید نانوپودرهای سرامیکی مغناطیسی با ممیکروساختار کنترل شده، در مقیاس نیمه‌صنعتی شدند.

مهندس امین عزیزی، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هدف از انجام این پژوهش را، «تولید نانوپودرهای مغناطیسی با روشی که دارای قابلیت توسعه صنعتی باشد» بیان کرد و افزود: «با این پژوهش موفق شدیم با روشی نیمه‌صنعتی، نانوپودر مغناطیسی فریت نیکل- کبالت تک‌فاز را با خواص مطلوب نیمه‌سخت مغناطیسی تولید کنیم».

مسئول گروه تحقیقاتی نانومواد مغناطیسی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، در خصوص چگونگی انجام این پژوهش گفت: «در این تحقیق، از ترکیب دو فرایند فعال‌سازی مکانیکی و عملیات حرارتی در اتمسفر محیط، برای تولید نانوپودرهای سرامیکی مغناطیسی با خواص بهینه استفاده شده‌است. در مرحله اول، مخلوط پیش‌ماده‌های اکسیدی به وسیله یک آسیاب سیاره‌ای پر انرژی برای رسیدن به فریت نیکل- کبالت تک‌فاز آسیاب شدند. در مرحله بعد، پودر تک‌فاز را در دماهای متفاوت تحت عملیات حرارتی در اتمسفر محیط قرار دادیم و با مشاهده تاثیر آن بر خواص مغناطیسی و مورفولوژی ذرات، دمای بهینه را برای تولید این مواد به‌دست آوردیم».

وی در ادامه افزود: «این پژوهش که همچنان ادامه دارد، می‌تواند زمینه‌ساز تولید نانوپودرهای مغناطیسی با صرفه اقتصادی برای کاربرد در صنایع مختلف از قبیل پزشکی، الکترونیک و هوافضا باشد».

مهندس عزیزی همچنین از ارایه روش‌های جدید و با صرفه اقتصادی به وسیله این گروه، برای تولید نانوپودرهای فلزی و سرامیکی مغناطیسی که قادر به کاهش دمای احیا و جلوگیری از رشد ذرات در دماهای بالا هستند، خبر داد که جزئیات آن در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

جزئیات این پژوهش که با همکاری پروفسور حسین یوزباشی‌زاده، مهندس امین یوردخانی و مهندس میثم محمدی انجام شده، در مجله Journal of Magnetism and Magnetic Materials (جلد۳۲۲، صفحات ۵۹–۵۶، سال۲۰۱۰) منتشر شده‌است.