ساخت نانو مواد مرجانی شکل

محققان چینی موفق به ساخت نانومواد مرجانی‌شکلی شده‌اند که می‌تواند بازده پیل‌های خورشیدی را افزایش دهد.

محققان چینی موفق به ساخت نانومواد مرجانی‌شکلی شده‌اند که می‌تواند بازده پیل‌های خورشیدی را افزایش دهد.

مواد متخلخل مانند اکسید قلع دارای ویژگی‌های منحصربه فردی هستند که باعث می‌شود از آنها در پیل‌های خورشیدی، باتری‌ها، حسگرهای گازی و دیگر ادوات استفاده شود. تغییرات ساختار و مرفولوژی مواد متخلخل می‌تواند خواص مختلف آنها را بهبود بخشد؛ اما مشکل اینجاست که کنترل آن با استفاده از روش‌های ساخت فعلی بسیار دشوار است. یک گروه تحقیقاتی در آکادمی علوم چین، موفق به ساخت اکسید قلع مرجانی‌شکل شده‌است. آنها دریافته‌اند که این نانومواد نسبت به نمونه‌‌های کروی‌شکل از سطح بیشتری برخوردار بوده و پایداری بلندمدت پیل‌های خورشیدی را نیز بهبود می‌دهند.

این نانومواد با استفاده از «ساز و کار رشد بلعی» ساخته می‌شود؛ در حالی که نانومواد کروی‌شکل از طریق واکنش حرارتی ایجاد می‌شود و اگر هم زمان واکنش طولانی شود، به یکدیگر چسبیده، تبدیل به ماده‌ی اولیه می‌گردند. فرایند ساخت نانومواد مرجانی‌شکل، به گونه‌ای است که واکنش حرارتی در حضور مواد اولیه انجام می‌شود و مواد اولیه جذب نانومواد کروی شده، ساختاری مرجانی با شاخک‌های بلند را ایجاد می‌کند.

به اعتقاد رهبر این گروه، نانومواد مرجانی‌شکل برای توسعه‌ی پیل‌‌های خورشیدی نوع DSSCs بسیار ایده‌ال هستند. این پروژه فرصت‌های جدیدی را برای طراحی نانومواد با ساختارهای منحصربه‌فرد برای استفاده در صنایع گوناگون مانند کاتالیست‌ها، حسگرها و باطری‌های یون لیتیم ایجاد کرده‌است.

آنها تصمیم دارند تا به بررسی کاربرد‌های دیگر نانومواد مرجانی‌شکل بپردازد و درصدد استفاده از روش ساخت ابداعی خود برای تهیه‌ی اشکال دیگر اکسید قلع هستند.