ساخت نخ‌هایی از جنس نانولوله‌های کربنی

طبق گفته محققان چینی، می‌توان نخ‌های نانولوله کربنی را از آرایه‌های نانولوله کربنی ابرهم‌راستا بوسیله یک روش ریسندگی که فرآیندهای تابیدن و کوچک‌سازی (آب‌رفتگی) را ترکیب می‌کند، تولید کرد.

طبق گفته محققان چینی، می‌توان نخ‌های نانولوله کربنی را از آرایه‌های نانولوله کربنی ابرهم‌راستا بوسیله یک روش ریسندگی که فرآیندهای تابیدن و کوچک‌سازی (آب‌رفتگی) را ترکیب می‌کند، تولید کرد. این نخ‌ها استحکام کششی بالایی تا بیش از۱۰ گیگا پاسکال دارند و در گستره‌ی وسیعی از قطرها از چندین تا ده‌ها میکرومتر قابل دسترسی می‌باشند. این فرایند ریسندگی پیوسته است، بنابراین تولید نخ‌های طولانی با آن آسان است. طول نمونه‌های تولید‌شده از ده‌ها تا صدها متر است.
شمایی از مراحل مختلف این روش ریسندگی: (۱) یک موتور چرخشی برای تابیدن؛ (۲) یک نوار طولانی از آرایه SACNT؛ (۳) یک نخ تابیده؛ (۴) غوطه‌وری این نخ در حلال؛ (۵) یک کوره لوله‌ای برای پخت؛ (۶) نخ نهایی؛ (۷) یک موتور چرخشی برای جمع کردن نخ.
این یک کشف حیرت‌آور است که نانولوله‌های کربنی را به طور مستقیم در یک حالت خشک از آرایه‌های به اصطلاح نانولوله‌های کربنی ابرهم‌راستا (SACNT) به شکل نخ‌های طویل درآورد. تاکنون دو روش برای ساخت این نخ‌های نانولوله‌ای موجود بوده است: تابیدن نانولوله‌ها بوسیله یک فرآیند تابیدن صنعتی و کوچک‌سازی نانولوله‌های کربنی با استفاده از بعضی از حلال‌ها؛ اما این دو فرآیند مجزا برای ساخت نخ‌های طویل یکنواخت، معایبی دارند.
اکنون محققان دانشگاه تسینگوا، برای ساخت نخ‌های نانولوله‌ای بسیار مستحکم یک روش ساده و پیوسته که این دو فرآیند را با هم ترکیب می‌کند، توسعه داده‌اند. در این روش برای رسیدن یک نخ، ابتدا یک آرایه SACNT تابیده می‌شود و سپس برای کوچک‌سازی از درون یک محلول عبور داده می‌شود. این فرآیند‌ها یک نخ که شامل نانولوله‌های بسیار فشرده است و استحکام کششی بیش از یک گیگا پاسکال دارد، تولید می‌کنند.
این محققان یک روش پیمایشگر لیزری برای اِچینگ موازی آرایه‌ای SACNT خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که نخ نانولوله‌ای با قطر یکنواخت تولید می‌شود. با این روش، می‌توان نخ‌های نانولوله‌ای با گستره‌ی وسیعی از قطرها بدست آورد: نازک‌ترین حدود ۴ میکرومتر است و ضخیم‌ترین می‌تواند قطری برابر ۴۰ میکرومتر داشته باشد. همچنین این نخ‌های نانولوله‌ای رسانا هستند و خیلی مستحکم‌تر و سبک‌تر از سیم‌های فلزی نازک هستند. این مزایا این نخ‌های نانولوله‌ای را به مواد عالی برای استفاده به‌عنوان سیم‌های رسانای بسیار نازک و بسیار مستحکم، تبدیل می‌کنند.
نتایج این تحقیق در مجله‌ی Nanotechnology منتشر شده است.