ارسال سامانه‌های نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب به زلزله‌زدگان هائیتی

محققان کره جنوبی چندین سامانه تصفیه آبِ مبتنی بر نانوفیلتراسیون را که با کمک نیروی انسان کار می‌کنند، در ماه ژانویه برای زلزله‌زدگان هائیتی ارسال کرده‌اند.

محققان دانشکده علوم و مهندسی محیط زیست در موسسه علوم و فناوری گوانگجو (GIST) در کره جنوبی چندین سامانه تصفیه آبِ مبتنی بر نانوفیلتراسیون را که با کمک نیروی انسان کار می‌کنند، در ماه ژانویه برای زلزله‌زدگان هائیتی ارسال کرده‌اند.

هر یک از این سامانه‌ها می‌تواند در هر دقیقه ۱۳ لیتر آب آلوده را تصفیه کنند. این کار با عبور آب تصفیه‌نشده از یک پیش‌فیلتر کارتریجی و سپس گذراندن آن از یک غشای تجاری NF با قطر ۵/۲ و طول ۴۰ اینچ صورت می‌گیرد. این سامانه‌ها برای کار کردن نیازی به برق ندارند، زیرا فشار مورد نیاز برای پمپ کردن آب توسط یک ابزار پدال‌مانند (همانند دوچرخه) و یا استفاده از یک پمپ دستی تأمین می‌شود. عدم نیاز به نیروی الکتریکی موجب می‌شود که این سامانه‌ها برای استفاده در مناطق بلازده و یا کشورهای جهان سوم که در آنها به طور معمول دسترسی به برق وجود نداشته و کمبود آب یک تهدید جدی به شمار می‌آید، بسیار ایده‌آل باشند. به‌علاوه، کوچک بودن این دستگاه‌ها جابه‌جایی و نصب آنها را ساده می‌سازد. تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها در فوریه به هائیتی ارسال شده‌اند.

این سامانه‌های تصفیه آب قبلاً در مناطقی که تأمین آب آشامیدنی برای مصرف انسانی دشوار بود، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از جمله این مناطق می‌توان به Angkor Wat در کامبوج و روستاهای Korr در نیجریه و Agangril در سودان اشاره کرد. GIST همراه با موسسات خیریه، سازمان‌های غیردولتی، موسسات دانشگاهی دیگر و تولیدکنندگان قطعات و سامانه‌ها، به ارسال این دستگاه‌ها ادامه خواهد داد تا بدین طریق کیفیت آب مصرفی را افزایش داده و از گسترش بیماری‌هایی که از طریق آب آلوده منتشر می شوند، جلوگیری کند.

قطعات غشایی NF که به شکل حلزونی پیچ خورده‌اند، توسط شرکت Woongjin Chemical Co Ltd که یک تولیدکننده غشاهای اسمز معکوس RO) GCM) و غشاهای NF است، به GIST اهدا شده‌اند. تجهیزات دیگری که بزرگ‌تر بوده و در آنها از بیش از یک NF یا RO استفاده شده است، توسعه یافته‌اند.