اسپری شیشه مایع: محصولی قابل استفاده در همه جا

اسپری شیشهی مایع، سیال شفاف و غیر سمی بوده و می‌تواند هر سطحی را از گزند تابش‌های UV، آب، آلایندگی، گرما و عفونت‌های باکتریایی حفظ کند. این پوشش انعطاف‌پذیر بوده و جریان هوا از میان آن عبور می‌کند.

اسپری شیشه‌ی مایع، سیال شفاف و غیر سمی بوده و می‌تواند هر سطحی را از گزند تابش‌های UV، آب، آلایندگی، گرما و عفونت‌های باکتریایی حفظ کند. این پوشش انعطاف‌پذیر بوده و جریان هوا از میان آن عبور می‌کند.

اسپری شیشه‌ی مایع که در واقع لایه‌ی بسیار نازک اکسید سیلیس است، از شن‌های کوآرتز استخراج می‌شود. برای اسپری کردن شیشه‌ی مایع، باید به آن آب یا الکل افزود.

از آنجا که باکتری‌ها نمی‌توانند روی این سطوح به‌راحتی تکثیر شوند، این سطوح خواص آنتی‌باکتریال درازمدتی دارند و اگر شیشه‌ی مایع با ضخامت تقریباً ۱۰۰ نانومتر روی سطحی کشیده شود، می‌تواند به سطح خاصیت ضد آب بودن ببخشد. این سطح را می‌توان تنها با یک دستمال ساده تمیز کرد.

شیشه‌ی مایع را شرکتی به نام NanoPool در ترکیه اختراع و ثبت کرده‌است. این شرکت در حال عقد قراردادی با چندین شرکت انگلیسی برای فروش فناوری جدید خود است. چندین شرکت مواد غذایی در آلمان در حال تست این اسپری هستند. آنها دریافته‌اند سطوحی که قبلاً برای استریل کردن آنها لازم بود از پاک‌کننده‌های بسیار قوی استفاده شود، بعد از اعمال شیشه‌ی مایع، تنها با شستشو با آب گرم استریل می‌شوند. میران استریل این سطوح بسیار بالاست، به طوری که ماه‌ها استریل باقی می‌ماند. برخی سازمان‌های دیگر نظیر هتل‌ها نیز به تست این پوشش روی آورده‌اند. یک بیمارستان نیز نتایج جالبی از تست این پوشش گرفته‌است؛ آنها از این پوشش در بانداژ، دستگاه‌ها و لوازم پزشکی استفاده کرده‌اند. از آنجا که هوا از این پوشش عبور می‌کند می‌توان آن را بر روی گیاهان و دانه‌ها کشید. نتایج آزمایش‌ها نشان داده‌است که دانه‌های حاوی این روکش خیلی سریع‌تر از دانه‌های معمولی رشد می‌کند.

اسپری شیشه‌ی مایع یکی از مهم‌ترین محصولات فناوری نانو است که به‌زودی با قیمتی مناسب به بازار عرضه خواهد شد.