تولید لامپ‌های کم‌مصرف با فناوری نانو

محققان فناوری جدیدی را در تولید لامپ ارائه کردند که در آن بازده انرژی بیشتر از لامپ‌های نئونی است. از آنجا که این لامپ‌ها عاری از جیوه است برای محیط زیست نیز ایمن‌تر هستند.

محققان مؤسسه‌ی RTI، نوعی ساختار نانوالیافی ایجاد کردند که از آن در تولید لامپ استفاده می‌شود. لامپ‌های تولیدشده با این نانوالیاف تمام طیف نور سفید را تولید کرده، بسیار کاراتر از لامپ‌های استاندارد نئون و فلورسانس است. این پروژه که به‌وسیله‌ی گروه انرژی سرمایه‌گذاری شده‌است، به‌دنبال بهره‌گیری از ویژگی‌های نانومقیاس مواد به‌منظور تولید نانوالیاف فتولومینسانس و بازتابنده‌ی مبتنی بر نانوالیاف است. با ترکیب دو فناوری نانوی مختلف، این امکان ایجاد شدهاست که لامپی با توانایی تولید ۵۵ لومن (واحد شدت نور) از یک وات الکتریسیته تولید شود. بازده این لامپ، ۵ برابر بیشتر از لامپ‌های نئونی معمولی است.

مزیت دیگر این لامپ‌ها، زیبایی و تنوع رنگ آنها نسبت به لامپ‌های فلورسانس است. با این دسته لامپ‌ها می‌توان ۹۰ رنگ مختلف نوری ایجاد کرد.

با استفاده از فناوری نانوالیاف فتولومینسانس منعطف، امکان ساخت لامپ‌هایی با طراحی‌های جدید ایجاد شده‌است. این دسته از مواد مسیر ساخت لامپ‌های ارزان، کم‌مصرف و ایمن را هموارتر کرده‌است.

از آنجا که یک‌پنجم از الکتریسیته‌ی تولیدشده در ایالت متحده صرف روشنایی می‌شود، این فناوری می‌تواند تأثیر شگرفی در کاهش مصرف انرژی و تولید گاز دی اکسیدکربن بگذارد، همچنین به‌دلیل نبود جیوه در تولید آنها، این دسته لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های فلورسانس ایمن‌تر بوده و کمتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

پیش‌بینی می‌شود تولید تجاری این دسته لامپ‌ها از ۳ تا ۵ سال آینده آغاز شود.