روش جدید تصویربرداری از پدیده‌های سلولی

محققان MIT با توسعه‌ی میکروسکوپAFM، روشی بسیار حساسی را موسوم به « AFM با سرعت بالا» ابداع کردند که می‌توان با آن از باکتری‌ها به‌صورت زنده تصویربرداری کرد.

محققان MIT با توسعه‌ی میکروسکوپAFM، روشی بسیار حساسی را موسوم به « AFM با سرعت بالا» ابداع کردند که می‌توان با آن از باکتری‌ها به‌صورت زنده تصویربرداری کرد.

میکروسکوپAFM همانند میکروسکوپ‌های الکترونی دارای بزرگ‌نمایی بالایی است؛ اما برای گرفتن یک تصویر چند دقیقه زمان لازم است. بنابراین با آن نمی‌توان از فرایندهایی که خیلی سریع اتفاق می‌افتند تصویر گرفت. در سال‌های اخیر میکروسکوپ AFM پرسرعتی ساخته شده‌است که برای تصویربرداری از سلول‌های زنده مناسب نیست.

محققان با بهره‌گیری از میکروسکوپAFM پرسرعت، توانستند به چگونگی پاسخ سلول‌ها به دارو و آلودگی‌های میکروبی پی ببرند. این روش جدید محققان را قادر می‌سازد تا ببینند چگونه برخی از باکتری‌ها به پپتید‌های ضد میکروب (AMP) کمک می‌کند. پپتید‌های ضد میکروب نوعی از پروتئین‌های طبیعی هستند که برخی میکروب‌ها را از بین می‌برند.

برای این کار محققان از نوک‌هایی (Tip)) استفاده کردند که ۱۰۰۰ مرتبه از نوک‌های معمول برای AFM کوچک‌تر است، بنابراین می‌توان با آن سطح را خیلی سریع و وارد کردن آسیب به باکتری اسکن کرد. با این روش می‌توان هر ۱۳ ثانیه یک تصویر گرفت.

نتایج کار با این روش نشان داد که مرگ همه‌ی سلول‌ها با پپتید‌های ضد میکروب در یک زمان اتفاق نمی‌افتد، حتی اگر دو سلول شبیه به هم و به یک اندازه در معرض پپتید‌های ضد میکروب قرار گرفته باشند.

این گروه تحقیقاتی تصمیم دارد از این روش در مطالعه‌ی دیگر پدیده‌های سلولی نظیر اسمبل شدن ویروس‌ها در سلول‌های آلوده و تأثیر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی بر روی سلول‌های باکتری استفاده کنند.