صفحه نمایش‌های OLED جدید براساس گرافن

پژوهشگرانی از دانشگاه استنفورد با استفاده از گرافن به‌عنوان الکترود شفاف توانستند به‌طور موفقیت‌آمیزی مدل کاملاً جدیدی از دیودهای نور-گسیل آلی (OLED) را توسعه دهند.

پژوهشگرانی از دانشگاه استنفورد با استفاده از گرافن به‌عنوان الکترود شفاف توانستند به طور موفقیت‌آمیزی مدل کاملاً جدیدی از دیودهای نور-گسیل آلی (OLED) را توسعه دهند. این پیشرفت می‌تواند راه را برای تولید انبوه و ارزان OLED‌ها بر روی زیرلایه‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر با اندازه بزرگ و قیمت کم هموار کند به گونه‌ای که مانند کاغذ دیواری پیچیده شوند و در مواقع لزوم استفاده گردند.

OLEDها، به خاطر کیفت تصویر بسیار خوب، توان مصرف پایین و ساختار بسیار نازک، بیش از ۲۰ سال است که توسعه یافته‌اند و اخیراً در تلوزیون‌ها و صفحه نمایش‌های بسیار نازک مانند دوربین‌های دیجیتالی و گوشی تلفن همراه کاربردهای فراوانی پیدا کرده‌اند. OLED‌ها از ساختار آلی فعال و تابناکی که بین دو الکترود قرار داده شده است، تشکیل می‌شوند. یکی از الکترودها باید شفاف باشد. استفاده از اکسید قلع ایندیوم (ITO) در این ساختارها مرسوم است. با اینحال، ایندیوم یک ماده نادر و گران‌قیمت است و بازیافت آن مشکل می‌باشد. دانشمندان برای یافتن جایگزین مناسب این ماده تاکنون تلاش فراوانی کرده‌اند.

نسل بعدی افزاره‌های اپتوالکترونیکی نیاز به الکترودهای رسانا و شفافی دارند که سبک، ارزان، انعطاف‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست بوده و با روش‌های تولید انبوه سازگاری داشته باشند. گرافن، لایه منفرد گرافیت، در طول دوسال گذشته به خاطر خواص الکتریکی و نوری منحصربه فردش توانسته است، خودش را مطرح کند. به تازگی جونبو وو و همکارانش، از دانشگاه استانفورد، توانستند برای اولین بار به طور موفقیت‌آمیزی از گرافن به‌عنوان الکترود در OLED‌ها استفاده کنند.

جونبو وو گفت که آنها به OLEDهایی بر روی گرافن رسیده‌اند که دارای عملکردی مشابه با افزاره‌های کنترلی ساخته شده از آندهای شفاف ITO می‌باشد. این امر می‌تواند در کاربردهای واقعی بسیار جذاب و امیدبخش باشد.

این پژوهش توانسته است توان بالقوه فوق‌العاده گرافن را نشان دهد و راه کاملاً جدیدی به روی توسعه رساناهای شفاف، کارآمد و اقتصادی جهت افزاره‌های اپتوالکترونیکی انعطاف‌پذیر، مانند OLEDها و سلول‌های فوتوولتائیک آلی، باز کند. انتقال گرافن نازک و بزرگ به روی یک زیرلایه انعطاف‌پذیر قبلاً انجام شده است. با ترکیب این دو فناوری با هم، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک OLEDهای گرافنی بر روی پلاستیک انعطاف‌پذیر ساخته شوند.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی ACS Nano منتشر شده است.