استفاده از نانوذرات طلا برای اندازه‌گیری داروها

نوعی حسگر الکتروشیمیایی برای اندازه‌گیری داروی NAC در نمونه‌های زیستی و دارویی در دانشگاه مازندران تهیه شده ‌است.

نوعی حسگر الکتروشیمیایی برای اندازه‌گیری داروی NAC در نمونه‌های زیستی و دارویی در دانشگاه مازندران تهیه شده ‌است.

خانم فرشته چکین، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه مازندران در بخشی از پایان‌نامه‌ی دکتری خود سعی نموده ‌است تا با بهره‌گیری از خاصیت کاتالیزوری نانوذرات طلای تثبیت شده بر بستر الکترود و واکنش افزایشی مایکل بین دارو و ترکیب کینونی موجود در سطح الکترود، مقدار داروی NAC را به روش ولتامتری اندازه‌گیری کند.

داروی NAC یا N – استیل – L-سیستئین، در درمان سیندروم، آنفلوانزا، هپاتیت و صرع نقش مهمی دارد. این دارو به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی در درمان سرطان، بیماری‌های قلبی و تنفسی، عفونت ویروسی، بی‌نظمی‌های عصبی و بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. برای الکترواکسایش این ماده، نیاز به کاتالیزور مناسب است.

نتایج آزمایش‌ها حاکی از آن است که NAC به‌عنوان یک هسته‌دوست در واکنش افزایشی مایکل با نفتوکینون شرکت کرده و منجر به افزایش جریان آندی می‌شود که از این افزایش جریان به‌عنوان علامت تجزیه‌ای برای اندازه‌گیری NAC استفاده می‌گردد.

همچنین برای اندازه‌گیری NAC در نمونه‌های حقیقی از قرص‌های جوشان NAC استفاده شده‌‌است و نتایج نشان می‌دهد که روش پیشنهادی می‌تواند برای اندازه‌گیری ولتامتری NAC در نمونه‌ی دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

خانم چکین در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «تحقیق انجام شده یک پژوهش بنیادی است که محصول این تحقیق می‌تواند به‌عنوان حسگر الکتروشیمیایی برای اندازه‌گیری NAC در نمونه‌های بیولوژیکی و دارویی استفاده شود. این حسگر می‌تواند اکسایش NAC را به اندازه ۶۰۰ میلی‌ولت به سمت پتانسیل کم مثبت جابه‌جا کند و گزینش‌پذیری خوبی نسبت به NAC در حضور سایر ترکیبات زیستی از قبیل تیروزین، لیزین، متیونین، تریپتوفان و گلوتاتیون دارد».

جزئیات این کار تحقیقاتی -که با راهنمایی دکتر جهانبخش رئوف و مشاوره دکتر رضا اوجانی و دکتر محسن جهانشاهی انجام شده،- در مجله‌ی Electroanalysis (جلد ۲۱، صفحات ۲۶۷۹- ۲۶۷۴، سال ۲۰۰۹) منتشر شده‌است.