قدردانی فنلاند از فعالان فناوری‌نانوی این کشور

آژانس تامین مالی نوآوری و فناوری فنلاند (TEKES) در چارچوب برنامه FinNano که در سال‌های پایانی خود قرار دارد، به تازگی به چهار محقق برتر فعال در چهار حوزه مختلف فناوری‌نانو جایزه اعطا کرده است.

کشور فنلاند یکی از پیشگامان توسعه‌ کاربردهای جدید برای فناوری‌نانو است. آژانس تامین مالی نوآوری و فناوری این کشور (TEKES) در چارچوب برنامه FinNano که در سال‌های پایانی خود قرار دارد، به‌تازگی به چهار محقق برتر فعال در چهار حوزه مختلف فناوری‌نانو جایزه اعطا کرده است.

دریافت‌کنندگان جایزه فناوری‌نانوی فنلاند عبارت بودند از: پرفسور بِنِک اُی و اِسکو کاپینن از دانشگاه آلتو؛ تپانی ریحانن، رییس مرکز تحقیقات شرکت نوکیا؛ و کاری ریسانن از دانشگاه جی‌واسکی‌لا.

شرکت بنک اوی (Beneq Oy)، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌نانو است. این شرکت تجهیزات پوششی صنعتی و فناوری‌های مورد نیاز صنعت را تولید و توسعه می‌دهد. نانوپوشش‌های کاربردی توسعه یافته توسط این شرکت در زمینه‌های انرژی خورشیدی، شیشه‌های تخت، پزشکی، الکترونیک منعطف و … کاربرد دارد.

اِسکو کاپینن و گروه تحقیقاتی وی، یک ماده نانوله‌ی کربنی کاملا جدید به نام carbon nanobud توسعه داده‌اند. این نانولوله‌ی جدید در زمینه‌های الکترونیک، اُپتیک و فناوری انرژی کاربرد دارد. شرکت زایشی کاناتو در حال تجاری‌سازی این ماده جدید است.

فعالیت‌های تپانی ریحانن در مرکز تحقیقات شرکت نوکیا منجر به پیشگامی این شرکت در توسعه کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است. شرکت نوکیا در سال ۲۰۰۸ مفهوم مورف (Morph)) را مطرح کرد. بر اساس این ایده، در سال‌های آتی، فناوری‌نانو فرصت‌های بیشماری را در توسعه تلفن‌های همراه ارائه خواهد کرد.

کاری ریسانن نیز شبکه متخصصان فناوری‌نانو در کشور فنلاند را تشکیل داد. همچنین وی در توسعه تحقیقات فناوری‌نانو و ایجاد مرکز علوم نانو در این کشور نقش موثری ایفا کرده است.