راهی جدید برای تولید نیمه‌هادی‌ها و نانومواد

محققان دانشگاه مریلند موفق به ساخت یک نیمه‌هادی با کیفیت بسیار بالایی که برای صنعت میکروالکترونیک و فناوری نانو بسیار حیاتی است.

محققان دانشگاه مریلند موفق به ساخت یک نیمه‌هادی با کیفیت بسیار بالایی که برای صنعت میکروالکترونیک و فناوری نانو بسیار حیاتی است.

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مریلند گامی بزرگ در علم نانومواد محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به پیشرفت‌های چشمگیری در بخش تراشه‌های کامپیوترها، سلول‌های فتوولتائیک و بسیاری کاربردهای دیگر شود. آنها با استفاده از ترمودینامیک شیمیایی، فرایندی را ایجاد کرده‌اند که طی آن می‌توان طیف وسیعی از مواد را با هم ترکیب و ساختاری را ایجاد کنند که در آن یک نیمه‌هادی تک‌بلوری کامل اطراف یک هسته‌ی فلزی را بگیرد.

پیش از این نیمه‌هادی‌های تک‌بلوری از طریق روشی به نام اپیتاکسی تولید می‌شدند؛ اما این روش دارای دو محدودیت بنیادی است: محدودیت در ضخامت لایه‌های نیمه‌هادی‌های رسوب‌کرده و دیگری نیاز به تطابق شبکه‌های بلوری. این محدودیت‌ها موجب شده که تعداد موادی که می‌توان با هم ترکیب کرد، کاهش یابد. مزیت روش غیر اپیتاکسی فائق آمدن بر این محدودیت‌هاست.

یکی از محققان این پروژه معتقد است که با این روش می‌توان قطعات میکروالکترونیکی چندکاره‌ای را ایجاد کرد که کارایی بالاتری داشته باشند؛ برای مثال می‌توان سلول‌های فتوولتائیکی ساخت که ۱۰ برابر بیشتر از سلول‌های فعلی نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کند.

از دیگر مزایای این روش بی‌نیازی آن به اتاق تمیز و خلأ است؛ چیزی برخلاف آنچه که در روش اپیتاکسی وجود دارد، بنابراین شرکت‌ها قادر خواهند بود که بسیار ساده و با قیمتی پایین این مواد را تولید کنند.

گفتنی است که از این روش جدید می‌توان در طراحی و ساخت ساختارهای کوانتومی مصنوعی نیز استفاده کرد.