اعطای حمایت‌های تشویقی به فعالیت‌های پژوهشی جدید

ستاد فناوری نانو از ابتدای مهرماه ۱۳۸۹ صرفاً به پروپوزال‌های کارشناسی ارشد و دکتری که ایده جدیدی داشته، حمایت تشویقی پرداخت می‌کند.

اعطای حمایت‌های تشویقی به فعالیت‌های پژوهشی جدید

ستاد فناوری نانو از ابتدای مهرماه ۱۳۸۹ صرفاً به پروپوزال‌های کارشناسی ارشد و دکتری که ایده جدیدی داشته، حمایت تشویقی پرداخت می‌کند.

ستاد فناوری نانو از سال ۱۳۸۳ تاکنون به استادان راهنما و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مرتبط با فناوری نانو انجام دهند مبلغی به عنوان حمایت تشویقی پرداخت می‌کند .

هدف:

در طول ۵ سال گذشته سیاست کلی ستاد در مورد ترغیب دانشجویان به تحقیق در زمینه فناوری نانو بوده است لذا شباهت در کارهای پژوهشی و بعضاً تکراری بودن برخی فعالیت‌ها مانع دریافت حمایت تشویقی نبوده است.

اکنون ستاد در نظر دارد جهت ترغیب محققان به ورود به فعالیت‌های جدید و ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها، پژوهش‌هایی را که توسط کمیته علمی داوران و با رجوع به این بانک‌ها تکراری تشخیص دهند، حمایت نکند. لذا از ابتدای مهرماه امسال، تمامی دانشجویان قبل از تکمیل فرم‌های درخواست حمایت ستاد نانو، می‌توانند جهت مطالعه و آشنایی با فعالیت‌های انجام شده به بانک‌های اطلاعاتی سایت ستاد مراجعه و از تکراری نبودن کار خود مطمئن شوند.

 از مهرماه ۱۳۸۹، پروپوزال‌های دانشجویی مشابه مردود اعلام خواهند شد.

گفتنی است تاکنون بیش از ۷۰۰۰ محقق در زمینه فناوری نانو کار تحقیقاتی انجام داده‌اند که منجر به انجام بیش از ۴۰۰۰ پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، انتشار بیش از ۲۰۰۰ مقاله ISI و رسیدن ایران به جایگاه ۱۴ دنیا در زمینه تولید علم در حوزه نانو شده است.

نکات مهم: 

• عدم پرداخت حمایت به فعالیت‌های تکراری فقط شامل پروپوزال و پایان‌نامه‌هاست و شامل مقالات نمی‌شود؛

• اگر پروپوزالی به علت مشابهت در عنوان و چکیده با فعالیت دیگر مردود شود ولی فعالیت محقق منجر به نتایج بهتر (مانند راندمان بالاتر، بهبود روش و …) شود می‌تواند مجدد درخواست حمایت دهد و از حمایت‌های ستاد بهره‌مند شود؛

• شباهت در فعالیتهای پژوهشی بیشتر در زمینه سنتز نانومواد و به طور ویژه در زمینه برخی نانومواد مانند نانوذرات اکسید تیتانیوم، اکسید نقره و … مطرح است، که البته تشخیص تکراری بودن موضوع قطعاً با نظر کمیته علمی داوری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی سایت ستاد انجام خواهد شد.