نانوپوشش جدید ضد انعکاس برای نمایشگرها

اخیراً نانوپوششی تولید شده که می‌تواند به‌طور کامل انعکاس نور را از سطوح شیشه‌ای بزداید. مزیت دیگر این نانوپوشش آن است که اعمال نانوپوشش در یک مرحله انجام شده، نسبت به خراش و ساییدگی بسیار مقاوم است.

اخیراً نانوپوششی تولید شده که می‌تواند به‌طور کامل انعکاس نور را از سطوح شیشه‌ای بزداید. مزیت دیگر این نانوپوشش آن است که اعمال نانوپوشش در یک مرحله انجام شده، نسبت به خراش و ساییدگی بسیار مقاوم است.

بیدها حشراتی هستند شبیه پروانه که از نظر مورفولوژی، آناتومی و رفتاری با پروانه متفاوتند. این حشرات هنگام تاریک شدن هوا به جستجوی غذا می‌پردازند؛ اما باید خود را از نگاه شکارچیان دور نگاه دارند. یکی از عواملی که می‌تواند حضور آنها را لو دهد انعکاس نور از چشم آنهاست. این مشکل در بسیاری از حشرات وجود دارد اما در بید هیچ انعکاسی از چشم وجود ندارد. وجود برامدگی‌هایی که از طول موج نور کمتر است، مسئول این پدیده می‌باشد. این نانوساختارها موجب تغییر ضریب انعکاس نور میان هوا و قرنیه‌ی چشم این حشره می‌شود و در نتیجه‌ی انعکاس نور از چشم این حشره کاهش می‌یابد، به طوری که بید می‌تواند مخفی بماند.

محققان مؤسسه‌ی مکانیسم مواد IWM در فرایبورگ، از این ویژگی استفاده کرده، آن را در طیف وسیعی از محصولات به کار گرفتند. استفاده از این ویژگی در عینک‌های آفتابی، نمایشگرهای تلفن همراه و سطوح شفاف می‌تواند موجب شود که پدیده‌ی انعکاس نور در آنها از بین رود. پیش از این برای نشاندن سطح ضد انعکاس در محصولات لازم بود که این کار در فرایندی کاملاً مستقل انجام گیرد؛ اما محققان این پروژه، راهی را یافته‌اند که با آن می‌توان در طول فرایند محصول، مستقیماً این لایه را روی آن ایجاد کرد.

فرانک بورمیستر (مدیر این پروژه در IWM ) می‌گوید: «ما روش قالب‌ریزی رایج را به نحوی اصلاح کرده‌ایم که نانوساختارهای مورد نظرمان را می‌توانیم در یک مرحله روی محصول اعمال کنیم. برای این کار ما یک پوشش بسیار محکم را توسعه داده، آن را روی ابزارهای قالب‌ریزی نشاندیم. این پوشش می‌تواند نانوساختارهای مورد نظر ما را روی ماده‌ی تزریقی ایجاد کند. اگر پلیمر گداخته‌شده به درون قالب ریخته شود، نانوساختارها مستقیماً روی محصول ایجاد می‌شوند. از آنجا که تمامی فرایند در یک مرحله صورت می‌گیرد، تولیدکنندگان در وقت و هزینه‌ صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای می‌کنند.

برخلاف محصولات رایج که بسیار حساس هستند، این محصول ضد خش بوده و در اثر مالش نیز خاصیت خود را از دست نمی‌دهد. دلیل این امر وجود لایه‌ی بسیار نازکی از پلی‌اورتان در سطح محصول است که با ضخامت یک ده هزارم میلی‌متر روی آن را می‌پوشاند. این لایه در سطح قالب وجود دارد که در طی فرایند تزریق و خشک شدن بر روی محصول می‌چسبد.