درک نحوه پیشرفت بیماری‌ها با حسگر طلا

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً دانشمندان انجام داده‌اند، می‌توان از حسگرهای شیمیایی کوچکی که درون بدن کار گذاشته می‌شوند، برای کمک به تشخیص بیماری و پیگیری پیشرفت آن استفاده کرد.

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً دانشمندان انجام داده‌اند، می‌توان از حسگرهای شیمیایی کوچکی که درون بدن کار گذاشته می‌شوند، برای کمک به تشخیص بیماری و پیگیری پیشرفت آن استفاده کرد.

محققان اسکاتلندی روبشگرهای کوچکی توسعه داده‌اند که از ذرات پوشیده شده با طلا ساخته می‌شوند. می‌توان این روبشگرها را درون سلول‌ها وارد نموده و به‌شکل کنترل از راه دور با استفاده از یک نور لیزر، بیماری‌ها را تشخیص داده و روند پیشرفت آنها را بررسی نمود. زمانی که این روبشگرها درون سلول قرار گرفته و در معرض تابش نور لیزر قرار می‌گیرند، این تابش را جذب نموده و دوباره نشر می‌کنند؛ این نشر مجدد موجب می‌شود پروتئین‌هایی که درون سلول‌ها در نزدیکی این روبشگر قرار دارند، بسته به‌شکل‌شان شروع به ارتعاش کنند.

چون شکل مولکول‌های درون سلول با پیشرفت بیماری عوض می‌شود، این امر موجب تغییر فرکانس ارتعاشی آنها می‌گردد. دانشمندان می‌توانند با اندازه‌گیری و تفسیر این فرکانس‌ها، نحوه پاسخ سلول به بیماری‌ها را بررسی کنند.

چون طلا یک فلز غیرفعال است، از این ماده برای روکش‌دهی حسگر استفاده شده است تا قطعه کاشته شده توسط بدن پس زده نشود. این روش بسیار حساس و سریع بوده و نیاز به یک نور لیزر با توان پایین دارد.

دانشمندان می‌گویند می‌توان از این ابزار برای مشاهده چگونگی برهمکنش مولکول‌ها بهره برده و مطالب زیادی درباره بیماری‌ها در مقیاس کوچک آموخت. در وهله اول مطالعاتِ بیشتر روی بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن متمرکز خواهند بود، اما بنابر گفته دانشمندان این روش قابلیت کمک به پزشک‌ها در تشخیص بیماری‌های مختلف را دارد.

دکتر کولین کمپل که رهبری این تحقیق را بر عهده داشته است، می‌گوید: «با ایجاد حسگری که می‌تواند به‌راحتی درون بدن کاشته شود و ترکیب این حسگر با یک روش اندازه‌گیری حساس نوری، ابزار مفیدی توسعه داده‌ایم که می‌تواند به تشخیص بیماری‌ها و پیگیری پیشرفت آنها در بیماران کمک کند».

هزینه این تحقیق توسط برنامه توسعه فیزیک EaSTChem مربوط به دانشگاه‌های اسکاتلند و انجمن تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی تأمین شده است. نتایج این تحقیق در مجلات Chemical Communications، Journal of Biophotonics و ACSNano منتشر شده است.