روشی ساده و بی‌خطر برای تولید نانوذرات نقره

محققان دانشگاه مانگالور نشان دادند که چگونه با ایجاد انفجار در محلول نیترات نقره از طریق تابش پرتو الکترونی می‌توان نانوذرات نقره را ایجاد کرد. این نانوذرات در کشتن همه‌ی انواع باکتری‌ها مؤثر است؛ به‌طوری قادر است باکتری‌های گونه‌ی gram-negative را از بین ببرد.

محققان دانشگاه مانگالور نشان دادند که چگونه با ایجاد انفجار در محلول نیترات نقره از طریق تابش پرتو الکترونی می‌توان نانوذرات نقره را ایجاد کرد. این نانوذرات در کشتن همه‌ی انواع باکتری‌ها مؤثر است؛ به‌طوری قادر است باکتری‌های گونه‌ی gram-negative را از بین ببرد، این در حالی است که باکتری‌های مورد نظر با مواد آنتی‌باکتریال معمولی از بین رفتن نمی‌روند.

کفش،جوراب‌ها و کامپیوتر شما می‌تواند به نانوذرات آنتی‌باکتریال آغشته بوده، باکتری‌ها را از بین ببرد. این کار موجب خوش‌بو شدن شما و مانع گسترش عوامل بیماری‌زا میان کاربران کامپیوتر می‌گردد. محققان معتقدند نانوذرات نقره نه تنها می‌تواند برای باکتری‌هایgram-positive مانند Staphylococcus aureus و Streptococcus pneumoniae خاصیت کشندگی داشته باشد؛ بلکه برای باکتری‌های gram-negativeمانند Escherichia coli و Pseudomonas aeruginosa نیز چنین ویژگی دارد.

مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی تهدیدی برای سلامت انسان‌ها در تمام جهان محسوب می‌شود. دانشمندان به دنبال توسعه‌ی ترکیباتی جدید هستند که بتواند باکتری‌های نظیر MRSA و E. coli O157 را از بین ببرد. استفاده از مواد آنتی‌باکتریال ارزان‌قیمت و سازگار با محیط زیست می‌تواند مانع از گسترش این عوامل از طریق تماس با کیبورد، تلفن و دیگر ادوات شود.

از زمان‌های قدیم نقره به‌عنوان یک ماده‌ی دارای خواص آنتی‌باکتریال شناخته شده‌است و هم‌اکنون از این ماده در کاربردهای مختلف استفاده ‌شده؛ به‌طوری که از آن در ساخت مواد باکتریواستاتیک استفاده می‌شود.

محققان با استفاده از تابش، ترکیبات نقره را از هم شکافته، یون‌های نقره را آزاد می‌کنند. این یون‌ها پس از چسبیدن به یکدیگر، تشکیل نانوذرات را می‌دهند. با این کار دیگر به استفاده از مواد احیاکننده‌ی گران‌قیمت و مضر که برای تولید نانوذرات با اندازه‌ی کنترل‌شده لازم است، نیاز نیست. این مواد احیاکننده برای کنترل خواص نانوذرات اهمیت بسیاری دارد.

پاتابی و همکارانش از فناوری پرتو الکترونی برای تشکیل نانوذرات نقره از محلول نیترات نقره در پلی وینیل الکل که یک پلیمر سازگار با بدن است، استفاده کردند. نتاج آزمایش‌های اولیه نشان داد که نانوذرات نقره‌ی تولیدشده با این روش ساده و غیر سمی، در برابر باکتری‌های S. aureus, E. coli و P. aeruginosa بسیار فعال است.