پیش‌بینی بازار ۲۶ میلیارد دلاری برای فناوری‌نانو !

گزارش جدیدی با عنوان «فناوری‌نانو: یک ارزیابی بازار واقعی»، منتشر شده است که بر اساس آن، ارزش بازار جهانی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۵ کلا ۲۶ میلیارد دلار خواهد بود.

کشورهای مختلف دنیا برای عقب نماندن از مسابقه فناوری‌نانو، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در تحقیق و توسعه این حوزه انجام ‌می‌دهند. علی رغم تحولات گسترده، سرمایه‌گذاری‌ دولت‌ها و مشارکت شرکت‌ها در توسعه‌ی فناوری نانو، هنوز هم به‌طور مناسبی، پایش نمی‌شوند. تحلیل‌گران بر این باورند که فناوری‌نانو به‌عنوان یک فناوری هدف عام «موتور رشد قرن ۲۱ » محسوب می‌شود. یک فناوری هدف عام، باعث ارتقای سریع و گسترده فناوری‌های موجود شده و در بخش‌های مختلف کاربرد دارد. توسعه‌ی این نوع فناوری‌ها، نیازمند فناوری‌های مکمل و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف است.

تاکنون موسسات و شرکت‌های تحقیقات بازار مختلفی بازار علم و فناوری‌نانو را پیش‌بینی کرده‌اند. پیش‌بینی بازار ۱ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۱۵ از جمله معتبرترین این پیش‌بینی‌ها است که توسط بنیاد ملی علوم آمریکا انجام شده است.

در این راستا موسسه تحقیقات بازار بی ‌سی سی، گزارش جدیدی با عنوان «فناوری‌نانو: یک ارزیابی بازار واقعی»، منتشر کرده است که در آن ارزش بازار جهانی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۵ فقط  ۲۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

طبق این گزارش، بزرگترین بخش بازار فناوری‌نانو در سال ۲۰۰۹ میلادی، نانومواد بوده است که ارزش بازار آن در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود که ارزش بازار این بخش تا سال ۲۰۱۵ به ۱۹ میلیارد دلار برسد.

به همین ترتیب میزان فروش نانوادوات در سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۶/۲ میلیارد دلار بوده است که با نرخ رشد ترکیبی ناخالص سالانه ۳/۳ درصد، ارزش آن تا سال ۲۰۱۵ به ۵/۶۸۱۲ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

بر اساس همین گزارش بازار نانو تجهیزات نرخ رشد متوسطی را تجربه خواهد کرد. ارزش بازار این بخش در سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۳۱ میلیون دلار بود که با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۹/۴۵ درصد ارزش آن تا سال ۲۰۱۵ به ۷/۲۳۳ میلیون دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی بازار ۲۶ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۱۵ عجیب ترین پیش بینی بازار نانو است که تا کنون ارائه شده و نسبت به حداکثر پیش‌بینی قبلی (۹۵/۲ هزار میلیارد دلار) بسیار متفاوت است !

 متن کامل این گزارش در سایت این موسسه به فروش میرسد.