فناوری‌نانو و آینده شرکت‌های فناوری‌ اطلاعات

یافتن راه‌کارهایی برای ساخت سی‌پی‌یوهای کوچکتر و قدرتمندتر؛ نمایشگرهای منعطف‌تر و کم‌مصرف‌تر و باتری‌های بادوام‌تر از جمله مواردی هستند که مراکز تحقیق و توسعه معتبر دنیا به‌دنبال توسعه استفاده از کاربردهای مختلف فناوری‌نانو در این زمینه‌ها هستند.

دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقصی نقاط دنیا سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در زمینه تحقیق و توسعه علم و فناوری‌نانو انجام می‌دهند. یافتن راه‌کارهایی برای ساخت سی‌پی‌یوهای کوچکتر و قدرتمندتر؛ نمایشگرهای منعطف‌تر و کم‌مصرف‌تر و باتری‌های بادوام‌تر از جمله مواردی هستند که مراکز تحقیق و توسعه معتبر دنیا به‌دنبال توسعه استفاده از کاربردهای مختلف فناوری‌نانو در این زمینه‌ها هستند.
در حال حاضر با استفاده از تراشه‌های مبتنی بر سیلیکون و اتکا بر تکنیک‌های لیتوگرافی نرم، امکان تولید مدارهای نانومقیاس اثربخش‌تر و ارزان‌تر وجود دارد.
برخی از مهمترین کاربردهای فناوری‌نانو در حوزه فناوری‌ اطلاعات عبارتند از:
استفاده از نانولوله‌های کربنی در سی‌پی‌یوها، بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌نانو در حوزه نیمه‌هادی‌ها را دربر می‌گیرد. الکترون‌ها از طریق نانولوله‌های کربنی در مقایسه با مدارهای سیلیکون، ۱۰ برابر سریع‌تر هستند.
نانوسیم‌ها در حافظه‌ها شرکت‌های اینتل،

اِچ‌پی و IBM از نانوسیم‌های نیمه‌هادی در حافظه‌های CMOS استفاده می‌کنند. در یک نانوسیم بیش از ۱۰۰ بیت داده قابل ذخیره است.
ذخیره‌سازی
نانولوله‌های کربنی می‌توانند به‌عنوان مواد رسانا یا نیمه‌رسانا جهت استفاده در ذخیره داده‌ها استفاده شوند.
نمایشگرها و گرافن‌ها
استفاده از نانولوله‌های کربنی در مانیتورهای رایانه‌ها و نمایشگرهای ادوات الکترونیک، به‌زودی جایگزین فناوری‌های LCD و CRT موجود می‌شوند.
باتری‌های بادوام‌تر
استفاده از فناوری‌نانو برای ساخت سیستم‌های رایانه‌ا‌ی کم مصرف‌تر یکی از روند‌های اصلی توسعه استفاده از کاربردهای فناوری‌نانو در حوزه فناوری اطلاعات است.
محاسبات کوانتومی
فناوری‌نانو یکی از عوامل اصلی ظهور و توسعه رایانه‌های کوانتومی است.