تشخیص سرطان با کمک نقاط کوانتومی

محققان توانستند تا با کمک نانوذرات فلورسنت قابل تنظیم – نقاط کوانتومی – ابزارهایی برای تشخیص سلول‌های سرطانی تهیه کنند.


محققان اموری و جورجیا تک اعلام کرده‌اند که نانوذرات فلورسنت قابل تنظیم که نقاط کوانتومی نامیده می‌شوند ابزارهایی ایده‌آل برای تشخیص سلول‌های سرطانی در نمونه برداری‌های بافتی هستند.

در مقاله‌ای که در ۱۵ جولای با عنوان “آشکارسازی و بیان خصوصیت سلول‌های تومور نادر در لنفومای هاج کین با کمک نقاط کوانتومی” منتشر شد نحوه اتصال آنتی بادی‌ها به نقاط کوانتومی چندرنگ برای تشخیص سلول‌های رید – استرنبرگ لنفومای هاج کینک شرح داده می‌شود. نویسنده مقاله، شومینگ نی از دپارتمان کولتر مهندسی زیست‌پزشکی‌ در دانشگاه جورجیا تک و اموری بیان می‌دارد که روش رنگ کردن نقاط کوانتومی سبب می‌شود تا به سرعت بتوان سلول‌های سرطانی را در نمونه بافت هتروژنژ شناسایی کرد. این روش را می‌توان برای شناسایی سلول‌های سرطانی ساقه مغز، ماکروفاژ های همراه تومور و سایر انواع سلول‌های سرطانی علاوه بر لنفومای هاج کینگ به‌کار برد.

 

 
سلول‌های سرطانی رید – استرنبرگ به‌صورت حاشیه قرمز، آبی ، سفید و سبز نشان داده شده‌اند
 
نقاط کوانتومی کریستال‌های نیمه هادی در ابعاد نانومتر هستند که خصوصیات شیمیایی و فیزیکی منحصر‌به‌فردی دارند که این خصوصیات وابسته به اندازه و شدت فشردگی ساختار آنها است. این نقاط می‌توانند به‌صورت شیمیایی با آنتی بادی‌های سطوح یا بخش‌های داخلی سلول‌های سرطانی پیوند برقرار کنند.

نویسندگان مقاله از چهار رنگ سفید، قرمز، سبز و آبی برای تشخیص انواع مختلف پروتئین در نمونه‌هایی که از غدد لنفاوی تهیه شده بود استفاده کردند. هدف، تشخیص شش مورد لنفومای هاج کینگ از دو نوع دیگر لنفوما بود که نمونه‌ها از دو بیمار مبتلا تهیه شدند. سلول‌های رید – استرنبرگ ظاهری ویژه دارند اما در بافت غدد لنفاوی آنها معمولا توسط گلبول‌های سفید احاطه شده‌اند. نویسندگان شرح می‌دهند که یافتن آنها مانند یافتن سوزن در انبار کاه است.

اندرو یانگ، استاد پاتولوژی در دانشگاه اموری و رئیس آزمایشگاه‌ها در سیستم سلامت گردی می‌گوید: امیدواریم این روش به یافتن درمان برای یک بیمار سرطانی کمک کند و بتوان از آن برای شناسایی انواع سلول‌های سرطانی استفاده کرد. یانگ می‌گوید: قابل اعتمادترین روش شناسایی سلول یافتن بیش از یک پروتئین است. با روش‌های استاندارد در بیشتر آزمایشگاه های پاتولوژی، سلول‌های رنگ شده دارای چهار نوع آنتی بادی مختلف نیاز به چهار اسلاید جداگانه دارند که این در زمانی که نمونه خیلی کوچک باشد خود یک معضل است. امروزه تشخیص نمونه‌های کوچک معمول است زیرا آنها بار را روی بیمار به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، تصاویر گرفته شده از اسلایدهای جداگانه دقیقا همان سلول‌ها را نشان نمی‌دهند. نقاط کوانتوم امکان می‌دهند تا برش‌های چندتایی داشته باشیم تا با چهار رنگ آنها را رنگ کنیم.

لنفومای هاج کینگ معمولا با شیمی درمانی و پرتودرمانی درمان می‌شود و در بین انواع لنفومای بزرگسالان رایج است و شانس درمان آن بالاست. یانگ بیان می‌دارد که تکنیک نقاط کوانتومی می‌تواند برای تشخیص سایر انواع سرطان‌ها هم مفید باشد و علاوه بر شناسایی می‌توان با روش‌های هدف گیری روش‌های درمانی طراحی گردد.