ساخت نانوذرات آنتی بیوتیکی طلا

شیمی‌دان‌های انگلیسی و هندی توانسته‌اند با ساخت نانوذرات طلا حاوی آنتی‌بیوتیک بدون استفاده از سایر مواد شیمیایی یک گام به جلو بردارند. این ذرات سبب می‌شوند تا آنتی بیوتیک پایدارتر بماند و بر بسیاری از انواع باکتری های غلبه کند.

شیمی‌دان‌های انگلیسی و هندی توانسته‌اند با ساخت نانوذرات طلا حاوی آنتی‌بیوتیک؛ بدون استفاده از سایر مواد شیمیایی یک گام به جلو بردارند. این ذرات سبب می‌شوند تا آنتی‌بیوتیک پایدارتر بماند و بر بسیاری از انواع باکتری‌ها غلبه کند.
بر اساس گفتگو در همایش ملی انجمن شیمی امریکا در بوستون، کارول پری از دانشگاه ترنت ناتینگ هام شرح داد که چگونه تیم او توانست تا کوفاکتور آنتی بیوتیک بتا-لاکتام را کشف کند که می‌توان از آن برای کنترل سنتز نانوذرات طلا استفاده کرد.
پری شرح می‌دهد که این فرایند با استفاده از سایر روش‌های مورد استفاده برای اتصال آنتی‌بیوتیک‌ها به نانوذرات فلزی با مشکلاتی روبرو می‌شود. او می‌گوید که زمانی که شما نانوذرات را می‌خرید یا تهیه می‌کنید با مواد شیمی که اغلب سمی هم هستند بر روی سطوح ذره برخورد می‌کنید. در ابتدا این مواد شیمیایی باید به‌گونه‌ای حذف شوند، سپس باید راهی پیدا کنید تا آنتی بیوتیک را به سطح آن متصل کنید که معمولا لازم است تا طی مراحی تغییرات شیمیایی بیشتری انجام گیرد.
پری ادامه می‌دهد که روش تیم او بسیار ساده است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. تمام آنچه نیاز دارید تعادل بین وزن اجزا است. ذرات درست شده با نمک طلا و کوفاکتور در آب در دمای اتاق تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد مخلوط می‌شوند و به مدت چند دقیقه تا چند ساعت هم زده می‌شوند.اگر چه این تیم هنوز کاملا در مورد نحوه انتقال کوفاکتور یون‌های طلا به فلز طلا تحقیق نکرده است اما پری معتقد است که گروه آمین آزاد روی کوفاکتور مسئول کاهش فلزی است.
دو روش ممکن برای ساخت نانوذرات ضدمیکروب طلا وجود دارد. ذرات حاصله می‌توانند برای مقابله با برخی از انواع مقاوم باکتری مورد استفاده قرار گیرند.
آنتی‌بیوتیک‌های بتا –لاکتام مانند پنی‌سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها سبب از هم گسیختگی تشکیل دیوار سلولی باکتری می‌شوند اما بسیاری از رشته‌های باکتری در برابر آنها مقاوم هستند. پری توضیح می‌دهد که نانوذرات می‌توانند بر بسیاری از این مکانیزم‌های مقاومت باکتری با استفاده از حمل دوز معین کوفاکتور غلبه کنند. دیواره سلول قبل از اینکه کوفاکتور توسط آنزیم‌های دفاعی شکسته شود از هم گسیخته می‌شود. سپس نانوذرات امکان پیدا می‌کنند که داخل سلول یعنی جایی که نسخه‌برداری DNA انجام می‌شود گردند.
بنا به گفته راماناتان ناگاراجان، سازنده پارچه‌های ضدباکتری در مرکز تحقیقات نظامی ناتیک امریکا می‌گوید که مردم غالبا از نقره برای کاربردهای ضدباکتری استفاده می‌کنند حال آنکه استفاده از چیز دیگر که مزایای متفاوتی در مقایسه با نقره داشته باشد باید جالب باشد.
پری درخصوص وسعت این کشف می‌گوید: بسیاری از سایر انواع آنتی باکتری‌ها دارای آمین های آزاد هستند که می‌توانند به‌همین روش عمل کنند. این کشف می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال طراحی آنتی‌بیوتیک‌های جدید هستند مفید باشد. او اضافه می‌کند که ثبات بیشتر کوفاکتور حمایت شده با طلا امکان می‌دهد تا تیم در مورد کاربردهایی مانند اتصال ذرات به سطوح را با نگاه به استفاده از آنها در بیمارستان‌ها و باندها و گازهای زخم بندی تحقیق کند.