استفاده از نانوبرچسب‌های محلول برای واکسیناسیون

محققان استرالیایی یک نانوبرچسب محلول برای واکسیناسیون ساخته‌اند که می‌تواند سوزن، درد ناشی از تزریق و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از آن را به‌طور کامل حذف کند.

محققان دانشگاه کوئینزلند یک نانوبرچسب محلول ساخته‌اند که می‌تواند سوزن، درد ناشی از تزریق و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از آن را به‌طور کامل حذف کند.

پروفسور مارک کندال از مؤسسه فناوری زیستی و فناوری نانو استرالیا که مدیریت این پروژه را بر عهده داشته است، می‌گوید این یافته‌ها تأیید می‌کنند که نانوبرچسب روشی ارزان‌تر و ایمن‌تر از تزریق با سرنگ بوده و می‌تواند جایگزین آن شود.

کندال می‌گوید: «ما برای اولین بار نشان داده‌ایم که نانوبرچسب‌ها می‌توانند کاملاً محلول باشند. این به‌معنی حذف کامل سوزن، آلودگی‌های ناشی از آن و احتمال آسیب دیدن در حین تزریق است».

او می‌افزاید: «سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که در آفریقا به‌دلیل آلودگی‌هایی که در اثر ایجاد جراحت به‌وسیله‌ی سوزن ایجاد می‌شوند، ۳۰ درصد واکسیناسیون‌ها ایمن نیستند. این مسأله ۲۵ دلار هزینه بهداشتی به‌ازای هر تزریق دربردارد».

نانوبرچسب‌ها کوچک‌تر از یک تمبر پستی بوده و حاوی هزاران برجستگی کوچک هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. این برجستگی‌ها از واکسن مورد نظر و یک ماده پرکننده زیست‌سازگار ساخته می‌شوند که زمانی که خشک باشند، پایدار و محکم هستند.

زمانی که این برچسب‌ها روی پوست قرار می‌گیرند، برجستگی‌های نانومقیاس وارد لایه خارجی پوست شده و برجستگی‌های آن به سرعت خیس شده و در عرض چند دقیقه حل می‌شوند. بدین ترتیب مولکول‌های زیستی مورد نظر به سلول‌های هدف می‌رسند.

این محققان توانستند با استفاده از این برچسب‌ها، و با به‌کارگیری یک صدم مقدار استانداردِ واکسن که با سوزن و سرنگ استفاده می‌شود، پاسخ ایمنی مورد نظر را در بدن ایجاد کنند.

پروفسور کندال می‌گوید این روش ده برابر بهتر از سایر روش‌های رسانش است. نانوبرچسب‌ها فاقد سوزن بوده و دردناک نیستند، بنابراین برای واکسینه کردن کودکان و افرادی که از تزریق واهمه دارند، بسیار مناسب هستند.

او می‌افزاید: «تولید نانوبرچسب‌ها در مقایسه با سوزن و سرنگ ارزان‌تر بوده و دولت‌ها می‌توانند زمان فراگیر شدن یک بیماری همانند آنفلوآنزای مرغی، به‌سادگی از طریق فروش در داروخانه‌ها یا ارسال پستی آنها را به دست مردم برسانند».

این کار بیش از ۵ سال است که جریان دارد و آنها امیدوارند به‌زودی آزمایش‌های بالینی را آغاز کنند. این مطالعه با استفاده از واکسن آنفلوآنزا انجام شده است، اما کندال می‌گوید هر نوع واکسنی را می‌توان با این روش استفاده کرد.

جزئیات این تحقیق در مجله Small منتشر شده است.