انتشار گزارش ارزیابی ریسک نانومواد در هنگ‌کنگ

مرکز ایمنی غذای (CFS) هنگ‌کنگ، به‌تازگی یک گزارش مطالعه ارزیابی ریسک در زمینه مسائل ایمنی بالقوه مربوط به کاربردهای فناوری نانو در بخش مواد غذایی منتشر کرده است.


مرکز ایمنی غذای  (CFS) هنگ‌کنگ، به‌تازگی یک گزارش مطالعه ارزیابی ریسک در زمینه مسائل ایمنی بالقوه مربوط به کاربردهای فناوری نانو در بخش مواد غذایی منتشر کرده است.

هدف از انجام این مطالعه، تسریع توسعه فناوری نانو در صنعت مواد غذایی، بررسی اصول بنیادی، کاربردها و الزامات سلامت بالقوه مربوط به استفاده از فناوری نانو در بخش غذا، به‌خصوص مواد غذایی‌ای که از نانومواد (NMs) استفاده می‌کنند، است.

به گفته سخنگوی CFS، کاربردهای فناوری نانو در صنعت غذا عمدتا در زمینه‌هایی مانند افزودن نانوذرات به عناصر قالب‌بندی و استفاده از فیلم‌ها برای بهبود خواص مواد بسته‌بندی غذایی؛ نانوکپسوله‌کردن عناصر و افزودنی‌های غذایی؛ و پردازش و فرموله کردن عناصر غذایی در قالب نانوساختارها، استفاده می‌شود. هرچند که در حال حاضر روش‌هایی برای‌شناسایی و تشریح NMs در غذا وجود ندارد.

طبق مطالعه جدید، به‌خاطر ماهیت پویای نانومواد، نمی‌توان هیچ نتیجه‌گیری کلی‌ای در خصوص ایمنی مواد غذایی مبتنی بر فناوری نانو ارائه کرد.

در حال حاضر شواهد ملموسی وجود ندارد که مواد غذایی مبتنی بر فناوری نانو نسبت به مواد غذایی رایج، ایمن‌تر یا خطرناک‌تر هستند. همچنین شواهدی دال بر اینکه مصرف نانومواد به سلامت انسان آسیب می‌رساند نیز وجود ندارد. با این حال طبق تأکید سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، باید قبل از استفاده از مواد غذایی حاوی نانوذرات، ریسک‌های زیست‌محیطی و سلامت بالقوه آنها ارزیابی شود.

شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر، راهنمای جامعی برای ارزیابی ایمنی نانومواد در مواد غذایی طراحی و تدوین نشده است و کنترل‌های قانونی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

در این راستا CFS بررسی‌های خود را در زمینه روندهای بین‌المللی مربوط به کاربردهای فناوری نانو در محصولات غذایی ادامه خواهد داد و مسائل ایمنی و آخرین توسعه‌های این حوزه را بحث و بررسی خواهد نمود.

برای دریافت متن کامل این گزارش به طور رایگان اینجا را کلیک کنید.