راهرویی به سوی آینده روشن

وارد سالن شماره ۱۳ که می‌شوید و از پله‌ها پایین می‌آیید سمت راستتان راهروی تو در تویی قرار دارد. راهرویی با نام راهروی آشنایی با فناوری نانو.

راهرویی به سوی آینده روشن

وارد سالن شماره ۱۳ که می‌شوید و از پله‌ها پایین می‌آیید سمت راستتان راهروی تو در تویی قرار دارد. راهرویی با نام راهروی آشنایی با فناوری نانو.

با ورود به این راهرو می‌توانید به آینده سفر کنید. تصاویر و نوشته‌های این راهرو ما را از معنی نانو تا کاربردهای آن در دنیای امروز همراهی می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نانو یعنی چه. اولین تابلو در راهرو هم به ما همین اطلاعات اولیه را می‌دهد. نانو یک واژه یونانی است به معنی کوتوله. البته این کلمه امروز پیشوندی برای واحد اندازه‌گیری شده است. یک نانومتر هم برابر است با یک میلیاردیم متر. یعنی چیزی حدود ۸۰ هزار برابر کوچک‌تراز قطر یک تار موی انسان. تصورش هم کمی سخت است. شاید همین است که این دنیای جدید را جالب می‌کند.

 

 

بعد از عبور از بخش اول که همان آشنایی با فناوری نانو است تابلو‌های صورتی رنگ بخش نانو در بهداشت و سلامت قرار دارد. مطمئنا این خبر جالبی است برای کسانی که سلامتی برایشان اهمیت دارد. این فناوری این روزها به سمتی حرکت می‌کند که با ترمیم و تولید بافت آسیب دیده با فناوری نانو می‌تواند نانو سرامیک‌های مستحکم خمیری شکل پذیری را تولید کند که می‌تواند استخوان‌هایی شبیه به استخوان‌های طبیعی بدن را بسازد. داستان وقتی هیجان انگیزتر می‌شود که در این راهرو خبر از درمان برخی از نابینایی‌ها و ناشنوایی‌ها با ابزار کوچک و هوشمند نانویی در آینده داده شده است.

بخش سوم مرتبط با غذا و نوشیدنی است. فکر کنید در یک لحظه دلتان هم چای می‌خواهد هم قهوه و هم آبمیوه. اما خوب یا نمی‌شود همه را نوشید یا همه را در یک لحظه در خانه نداریم. فناوری نانو این مشکل را هم قرار است برای ما حل کند. نانوکپسول‌های چند مزه را یکجا و در آن واحد می‌توانید بنوشید. شبیه فیلم‌های زندگی در آینده است. نوشیدن نوشیدنی‌هایی متفاوت.

بخش بعدی آسایش و رفاه نام دارد. از لوازم خانگی و خودرو گرفته تا لباس‌ها و جوراب‌هایی که با فناوری نانو تولید می‌شود. اگر پاهایتان زود بو می‌گیرد با استفاده از جوراب‌های نانویی دیگر نباید نگران باشید. این جوراب‌ها بوی بد پا را می‌گیرد و از ایجاد بیماری‌های پوستی هم جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید باید سری به این راهرو بزنید. بخش آخر این راهرو هم مربوط به شما و نانو می‌شود. با بازدید از راهروی آشنایی با فناوری نانو بیشتر از آنچه که اکنون می‌دانید با این فناوری آشنا می‌شوید. آشنایی که شاید مسیر فعلی زندگی شما را هم که در حال تحصیل هستید عوض کند.