ورود بسته‌بندی‌های نانویی به بازار تا پایان سال

دکتر مجتبی خیام نکویی در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره فناوری نانو تاکید کرد یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از فناوری نانو در تولید بسته‌بندی‌هایی است که موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شود.

یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از فناوری نانو در تولید بسته‌بندی‌هایی است که موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شود.

دکتر مجتبی خیام نکویی در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره فناوری نانو گفت: «حدود ۲۰ درصد از تولید ۱۶ میلیون تنی در بخش کشاورزی را ضایعات تشکیل می‌دهند. اما با بسته‌بندی نانویی می‌توان ۶ تا ۸ درصد حجم ضایعات را کاهش داد.» او به نابودی بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در صورت بسته‌بندی نامناسب تأکید کرد: «با این فناوری می‌توانیم راندمان کاریمان را بالاتر ببریم.»

وی از ورود این نوع بسته‌بندی‌ها به بازار مصرف تا پایان امسال خبر داد. خیام نکویی با اشاره به اینکه دامنه کار در فناوری نانو تنها محدود به بخش کشاورزی و مواد غذایی نیست ادامه داد: «از این فناوری می‌توانیم در فرایند کاشت و برداشت نیز استفاده کنیم. استفاده از فناوری نانو در تولید ماشین آلات کشاورزی یا تولید بتن‌های سبک در مزارع، می‌تواند تأثیرات بسیار بالایی مانند کاهش اتلاف آب و افزایش راندمان آبیاری داشته باشد.»

این عضو ستاد نانو همچنین درباره محصولات بهداشتی تهیه شده از فناوری نانو می‌گوید: «دو کرم تهیه شده از نانو کپسول حاوی عصاره گیاه بابونه و همیشه بهار با خاصیت ضد آفتاب و ضدالتهاب از محصولاتی هستند که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار تجاری می‌شوند.»

خیام نکویی با اشاره به ۱۲ مؤسسه تحقیقاتی وزارت جهاد که در زمینه این فناوری مشغول فعالیت هستند می‌گوید: «ما ۱۱ پروژه تحقیقاتی مصوب را مانند تولید نانوذرات دی اکسید تیتانیوم، به‌کار‌گیری نانوذرات نقاط کوانتومی در تشخیص ویروس گیاهی و بررسی اثرات استفاده از نانوذرات نفره و عملکرد آن در جوجه‌های گوشتی را نیز به پایان رسانده‌ایم.»