همکاری‌ دانشگاه بابل با دانشگاه‌های سوئد و انگلستان در زمینه فناوری نانو

پژوهشکده فناوری نانوی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل به منظور ارتقای سطح پروژه‌های بین المللی خود اقداماتی را در زمینه توسعه روابط بین المللی خود آغاز کرده و به همین منظور همکاری‌های مشترکی با دانشگاه‌های لوند سوئد، بیرمنگام انگلستان و یو پی ام مالزی برقرار کرده است.

همکاری‌ دانشگاه بابل با دانشگاه‌های <a target="_blank" href="http://statnano.com/index.php?ctrl=country&action=country_profile&id=214&lang=1">سوئد</a> و <a target="_blank" href="http://statnano.com/index.php?ctrl=country&action=country_profile&id=233&lang=1">انگلستان</a> در زمینه فناوری نانو

پژوهشکده فناوری نانوی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل به منظور ارتقای سطح پروژه‌های بین المللی خود اقداماتی را در زمینه توسعه روابط بین المللی خود آغاز کرده و به همین منظور همکاری‌های مشترکی با دانشگاه‌های لوند سوئد، بیرمنگام انگلستان و یو پی ام مالزی برقرار کرده است.

علاوه‌بر توسعه روابط بین المللی، این پژوهشکده توانسته ارتباطات علمی خود را با دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی مازندران، دانشگاه مازندران، دانشگاه کاشان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، پژوهشگاه رویان و دیگر مراکز تحقیقاتی دانشگاهی توسعه دهد.

از جمله زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده می‌توان به‌شناسایی پتانسیل‌های کاربردی مواد نانوساختار، ابزارهای نانویی و نانوسامانه‌ها (نانوسیستم‌ها) در صنایع مختلف کشور از قبیل پزشکی، دارویی، دفاعی، محیط زیست و پتروشیمی اشاره کرد.

سنتز نانولوله‌های کربنی به روش‌های مختلف، عامل دار کردن نانولوله‌های کربنی، تولید نانوذرات مختلف به روش‌های زیستی و شیمیایی، تولید و کاربرد نانوحسگرهای مایع و گاز، خالص‌سازی و جداسازی نانو محصولات زیستی، تولید نانوذرات پلیمری و نانوکامپوزیت‌ها، بارگذاری دارو بر روی نانوذرات، کاربرد بسترهای جذب سیال و استخراج مایع-مایع برای نانو محصولات زیستی، کاربرد نانو (بیو) ذرات مختلف در مهندسی پزشکی، سنتز و کاربرد نانولوله‌های طبیعی در صنایع غذایی و دارویی، ساخت نسل جدید غشاهای نانوفیلتر در تصفیه آب و پساب صنعتی، کاربرد انواع نانولوله‌های کربنی در جذب و جداسازی گازهای مختلف، بهبود عملکرد مجموعه الکترود غشا در پیل سوختی با استفاده از فناوری نانو، ساخت نانوبیوحسگرها برای استفاده پزشکی و سنتز غشاهای معدنی برای جداسازی گازها، از جمله پژوهش‌های نانویی این مرکز تحقیقی به شمار می‌آید.

پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل همچنین توانسته تاکنون نسبت به ثبت اختراع نانوحسگرهای گازی، ایجاد پوشش‌های سرامیکی نانو لایه، نانوذرات سرامیکی، طراحی و ساخت بسترهای جذب سیال اِن بی‌جی (NBG) اقدام کند.

استادان و محققان مختلفی از داخل و خارج کشور در این پژوهشکده به فعالیت مشغول بوده و یا با آن در ارتباط هستند. با توجه به اهمیت بهره‌برداری از فناوری نانو در زمینه‌های مختلف و نیاز صنایع گوناگون کشور در بهره‌مند شدن از این فناوری به منظور ارتقاء کیفی وکمی محصولات مربوطه، در سال ۱۳۸۵ آزمایشگاه تحقیقاتی نانو بیوتکنولوژی در دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابل تأسیس شد.

در این پژوهشکده، گروهای نانوبیوتکنولوژی، نانو غشاء و نانومحاسباتی وجود دارد که مجهز به آزمایشگاه‌های مختلفی در این زمینه است. همچنین انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین این مرکز با مراکز دیگر دانشگاهی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور و آمادگی برای استقرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تبادل دانشجو در این پژوهشکده وجود دارد.