تولید دیودهای نورافشان آلی جدید

گروهی از محققان یک دیود نورافشان آلی برای استفاده در وسایل الکترونیکی خانگی، ابزارهای پزشکی و ایجاد روشنایی تولید کرده‌اند.

نتایج همایش نهایی پروژه NanoCap

محققان یک دیود نورافشان آلی برای استفاده در وسایل الکترونیکی خانگی، ابزارهای پزشکی و ایجاد روشنایی تولید کرده‌اند.

محصولات الکترونیکی به دلیل دارا بودن فلزات سنگین، در حین تولید، زمان استفاده و پس از مصرف موجب ایجاد آلودگی می‌شوند. در آمریکا ۷۰ درصد فلزات سنگینی که در زباله‌های دفن شده وجود دارند، مربوط به وسایل الکترونیکی دور انداخته شده هستند. با کاهش سالانه قیمت تلویزیون‌های مسطح و افزایش اندازه آنها، هزینه زیست‌محیطی مربوط به آنها در حال افزایش است.
 

 

محققان برای مقابله با این مشکل از خودآرایی نانولوله‌های پپتیدی بهره برده‌اند تا صنعت الکترونیک و اُپتیک را «سبز» کنند. به اعتقاد این فناوری می‌تواند تولید تلویزیون‌های مسطح را سبز کرده و حتی حساسیت ابزارهای پزشکی مثل ابزارهای اولتراسونیک زیرپوستی را افزایش دهد.

این پژوهشگران با بهره‌گیری از قوانین زیست‌شناسی و فیزیک و با الهام از یک ماده زیستی که در درمان آلزایمر به کار می‌رود، یک نانوماده جدید تولید کرده‌اند. این ماده زیستی اساس و مبنای دیودهای نورافشان آلی (LED) جدیدی است که می‌تواند در محصولات مصرفی و ابزارهای الکترونیکی پزشکی به کار رود.

این اختراع جدید بیش از یک روش تمیز و زیست‌سازگار برای تولید نور است. محققان می‌گویند این دیودها سیگنال‌های قوی‌ای تولید می‌کنند که می‌توان از آنها در موتورها، فعال‌کننده‌ها و ابزارهای اولتراسونیک نانویی بهره برد. این منابع نوری نانومقیاس جدید از کربن ساخته شده‌اند و در نتیجه ارزان و زیست‌سازگار هستند.

این دیودهای نورافشان جدید که از مولکول‌های زیستی مشتق شده‌اند، بر خلاف منابع نوری معمول دارای معماری نانومقیاس هستند. این امر ادغام آنها در ابزارهای نورافشان (مثل تلویزیون‌های LED) و افزایش تفکیک‌پذیری تصویر در آنها را آسان می‌سازد.

از اتاق‌های منازل تا اتاق‌های بیمارستان‌ها
بنابر گفته آمدورسکی، نوری که از این ابزارهای جدید منتشر می‌شود، تفاوت زیادی با نور منتشره از لامپ‌های LED معدنی موجود ندارد. او می‌گوید: «ما برای رشد این ساختارها نیاز به گیاه، باکتری یا ماشین بزرگ خاصی نداریم. کاربرد این فناوری بسیار وسیع‌تر از تلویزیون‌های عریض است». ساختارهای اصلی این دیودهای نورافشان جدید دارای ویژگی پیزوالکتریکی هستند که این مشخصه برای تولید ابزارهای اولتراسونیک نانومقیاس ضروری است. از این ابزارهای اولتراسونیک کوچک می‌توان برای روبش سلول‌ها از داخل بدن استفاده کرد.

جزئیات این تحقیق در مجلات Advanced Materials، Nano Letters و ACS Nano منتشر شده است.