نانوزیست‌فناوری‌ در کاربردهای پزشکی

محققان در دانشگاه کالیفرنیا در باربارا سانتا دو مقاله‌ی جدید منتشر کرده‌اند که در آنها ساخت ذرات زیستی در حد نانو برای مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ها شرح داده شده‌است.

محققان در دانشگاه کالیفرنیا در باربارا سانتا دو مقاله‌ی جدید منتشر کرده‌اند که در آنها ساخت ذرات زیستی در حد نانو برای مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ها شرح داده شده‌است. این مطالعات رویکردهای جدیدی را با عنوان نانوزیست‌فناوری سبز ارائه می‌کند که در آنها از ترکیبات غیر مصنوعی استفاده می‌شود.
لوک جاگیر، استاد شیمی و بیوشیمی در دانشگاه کالیفرنیا در باربارا سانتا، شرح می‌دهد که در این زمینه تحولی در حال شکل‌گیری است که تمامی حوزه‌های بیوشمی را به‌ویژه نانوزیست‌فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تحول همان درک نقش RNA در سلول‌هاست. با در نظر گرفتن این حقیقت که تا ۹۰ درصد از نقشه‌ی ژنتیکی انسان به‌صورت RNA هستند، مشخص می‌شود که RNA یکی از مهم‌‌ترین زیست‌پلیمرهایی است که زندگی و حیات بر آن استوار است. او اضافه می‌کند که ما هنوز از درک تمامی پیچیدگی‌های RNA در سلول‌های زنده بسیار فاصله داریم.
گروه جاگیر، مولکول‌های سه‌بعدی پیچیده‌ی RNA را بررسی می‌کنند و معتقدند که از نانوپلی‌هیدرون‌ها می‌توان در مبارزه با بیماری استفاده کرد. این مولکول‌ها می‌توانند خود را به شکل‌های دیگری آرایش دهند. این کار از سوی مؤسسه‌ی ملی سلامت حمایت می‌شود و در رابطه با تهیه‌ی طرح‌های جدید مولکولی ثبت اختراعی، با دانشگاه کالیفرنیا در باربارا سانتا مشارکت دارد.
جاگیر گفت: «ما علاقه‌مندیم تا از این آرایش‌های RNA برای کمک به درمان هدف‌مند سرطان و سایر بیماری‌ها استفاده کنیم. آشکار است که RNA در شمار بسیاری از فرایندهای کلیدی نقش دارد که سلامت رابه همراه می‌آورد.»
جاگیر معتقد است که روش‌های بر پایه‌ی RNA، در راسال درمان‌های جدید در بدن، ایمن‌تر از استفاده از ترکیبات مصنوعی‌ای است که ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند. او توضیح می‌دهد:«با استفاده از مولکول‌های RNA به‌عنوان واسطه‌ی اصلی، نانوزیست‌فناوری سبز، نقش خود را ایفا می‌کند. این برنامه‌ی تحقیقاتی در آزمایشگاه من در دانشگاه کالیفرنیا در باربارا سانتا با هدف همیاری در علم پزشکی و زیست‌شناسی مصنوعی انجام شده‌است. ما سعی می‌کنیم تا از هر روشی که با اخلاق مغایرت داشته باشد و منجر به عکس‌العمل مردم گردد، ممانعت کنیم. این کار آسانی نیست، اما من متقاعد شده‌ام که در دراز مدت جواب می‌دهد.
در بالاترین ردیف، سه نوع RNA مختلف از مدل‌های کامپیوتری مولکولی استخراج شد: از سمت چپ، RNA آنتپریسم شامل هشت RNA، RNA مکعبی شش‌رشته‌ای و RNA مکعبی ده‌رشته‌ای. در ردیف پایین، مدل‌‌های سه‌بعدی هر یک با استفاده از میکروسکوپ کرایو- الکترون تهیه شده‌است.
در این خصوص دو مقاله با عنوان «آرایش اسکافول‌های طراحی‌شده از سلیکون بر پایه‌ی RNA مکعبی»- که در فناوری‌نانو نیچر در ۳۰ اگوست منتشر شده‌است – و «یک پلی‌هیدرون ساخته‌شده از tRNAها» منتشر شده‌است.