استاد دانشگاه ملی تایوان: سطح ایران در فناوری نانو را بسیار بالا می‌بینم

دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه ملی تایوان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه با عنوان فناوری نانو و انرژی کرده است.

اعطای گواهی بین المللی در کارگاه آموزشی فناوری نانو و انرژی

 دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه ملی تایوان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه با عنوان فناوری نانو و انرژی کرده است. در این کارگاه آموزشی، که اولین کارگاهی است که به طور مشترک بین ایران و تایوان برگزار می‌شود، چهار نفر از محققان کشورمان به همراه چهار نفر از محققان تایوانی به ارائه تجارب و دانسته‌های خود در زمینه فناوری نانو خواهند پرداخت.

محورهای مورد بحث در این کارگاه عبارتند از:

• تولید هیدروژن

• نانو کاتالیست

• فوتو کاتالیست

• سلول‌های فوتوولتیک

• سلول‌های خورشیدی

• مواد پیشرفته در انرژی

• سلول‌های DSSC

• پیل‌های سوختی

• LED‌هایی با عملکرد بالا

دکتر علیرضا مشفق از دپارتمان فیزیک و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، هدف از برگزاری این کارگاه را ایجاد تعامل بین محققان ایرانی و تایوانی و استفاده از تجارب محققان تایوانی در خصوص تجهیزات فناوری نانو بیان کرد. به عقیده ایشان، از این طریق زمینه‌ای فراهم خواهد شد که دانشجویان بتوانند با دانشمندان مطرح در زمینه فناوری نانو آشنا شده و در خصوص انجام پروژه‌های تحقیقاتی از تجارب و تجهیزات کشور تایوان بهره گیرند.

دکتر مشفق در روز اول برگزاری این کارگاه، روند برگزاری کارگاه را خوب عنوان کرد و سخنرانان کارگاه را از لحاظ درجه علمی در سطح بالایی ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد که کارگاه بعدی در کشور تایوان برگزار شود.

خانم لی جیان چن استاد دانشگاه ملی تایوان از دیگر سخنرانان حاضر، در خصوص برگزاری چنین کارگاهی گفت: «برگزاری چنین کارگاه‌هایی هدف مشترک ایران و تایوان است.» وی در خصوص سطح علمی کارگاه همچنین اظهار داشت: «موضوعات مطرح شده بسیار جالب و تخصصی بودند و امیدوارم با ادامه روند برگزاری این کارگاه‌ها بتوانیم ارتباط بیشتری برای همکاری‌های آینده داشته باشیم.» ایشان در جواب سوال خبرنگار ستاد در خصوص سطح فناوری نانو در ایران گفت: «من سطح ایران را در زمینه فناوری نانو را بسیار بالا می‌بینم و این به دلیل قوی بودن ایران در زمینه علوم پایه است که سبب رشد سریع فناوری نانو در ایران شده.»

دکتر ابراهیم اصل سلیمانی، دکتر نیما تقوی نیا و دکتر حسین قریبی از ایران و دکتر کی شین چن، دکتر بینگ جو هانگ و دکتر دنگ شین وو از کشور تایوان، دیگر استادان حاضر در این کارگاه هستند.

این کارگاه دو روزه در روزهای ۷ و ۸ نوامبر (معادل ۱۶ و ۱۷ آبان) در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. این کارگاه ویژه دانشجویان دکتری بوده که پایان‌نامه‌های آنها مرتبط با فناوری‌ نانو بوده و از حمایت‌های تشویقی ستاد استفاده کرده‌اند. اسامی این افراد با بررسی پایان‌نامه‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی ستاد فناوری نانو که در حوزه انرژی در زمینه‌های فوتوولتایی، کاتالیست، پیل سوختی، باطری، هیدروژن و … تعریف شده، استخراج شد.

در پایان کارگاه فناوری نانو و انرژی به شرکت کنندگان گواهی نامه بین المللی شرکت در کارگاه اعطا خواهد شد.