استقبال کم شرکت‌های استرالیایی از فراخوان ارائه اطلاعات نانومواد

دولت استرالیا در سال ۲۰۰۸ میلادی در چارچوب طرح ارزیابی و اطلاع‌رسانی صنعتی ملی استرالیا (NICNAS)، فراخوان ارائه داوطلبانه اطلاعات مربوط به انواع نانومواد تولیدی توسط شرکت‌های این کشور را منتشر کرد.

دولت استرالیا در سال ۲۰۰۸ میلادی در چارچوب طرح ارزیابی و اطلاع‌رسانی صنعتی ملی استرالیا (NICNAS)، فراخوان ارائه داوطلبانه اطلاعات مربوط به انواع نانومواد تولیدی توسط شرکت‌های این کشور را منتشر کرد. از آن زمان تاکنون تنها ۷ شرکت با ارائه گزارش خود، اظهار کرده‌اند که از ۶ نوع نانوماده جدید استفاده می‌کنند.

در مقابل در فراخوان سال ۲۰۰۶ میلادی، ۲۲ شرکت در طرح مذکور شرکت کرده و در گزارش‌های خود، استفاده از ۲۱ نانوماده جدید را در محصولات خود تایید کرده بودند.

هدف از دومین فراخوان ارائه اطلاعات در این زمینه، شناسایی تغییرات ایجاد شده در نوع و حجم نانومواد تولیدی در کشور استرالیا بوده است.

دولت‌مردان استرالیا قصد داشتند تا با اتکا بر نتایج فراخوان NICNAS در سال ۲۰۰۶، تا حد ممکن روندهای معرفی عناصر جدید در این حوزه را شناسایی کنند. دومین هدف این فراخوان، تعیین دامنه داده‌های زیست‌محیطی و سلامت مربوط به نانومواد بوده است.

فراخوان ارائه اطلاعات، مجددا داوطلبانه بوده و تمامی افرادی که نانومواد یا محصولات مبتنی بر آنها را با مقاصد تجاری تولید یا وارد می‌کنند را دربر می‌گیرد. این طرح از تاریخ ۲۰۰۸ میلادی اجرایی شده و تولید یا واردات نانومواد با حجم بالای ۱۰۰ گرم را در برمی‌گیرد.

اطلاعات جمع‌آوری شده در فراخوان سال ۲۰۰۶، به بخش تحقیق و توسعه مربوط شده و با اتکا بر آنها دامنه استفاده از نانومواد در بخش تحقیق و توسعه در مدت مشابه بررسی شده است.

بر اساس نتیجه‌گیری NICNAS، پاسخ به فراخوان NICNAS در سال ۲۰۰۸ کم‌رنگ بوده و مشابه فراخوان‌های انجام شده در کشورهای آمریکا و انگلیس بوده است.