دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی

دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی، با حضور مهندس علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی، نورالدین موسی وزیر مسکن و آبادانی الجزایر، عبدالقادر ساهیل وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی و مغاربی جمهوری خلق دموکراتیک الجزایر، استادان دانشگاه و جمعی از دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز کشور، در محل مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگزار شد.

دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی، با حضور مهندس علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی، نورالدین موسی وزیر مسکن و آبادانی الجزایر، عبدالقادر ساهیل وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی و مغاربی جمهوری خلق دموکراتیک الجزایر، استادان دانشگاه و جمعی از دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز کشور، در محل مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگزار شد..

توسعه ارتباطات و تلاش برای گسترش آن به ویژه با توجه به مخاطرات همراه با فناوری نانو و منافع واقعی و محسوس آن و توسعه و تحقق استانداردهای ضروری و لازم برای محصوات مبتنی بر فناوری‌های نوین، از جمله اهدافی است که در این همایش دو روزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر فاطمی عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در این همایش با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی در افزایش سرعت ساخت و ساز نقشی چشمگیر دارد گفت: از آنجا که روند تولید صنعتی ساختمان در شرایط ویژه و تحت کنترل و مدیریت فنی و مهندسی قرار دارد، لذا کیفیت محصول تولیدی قابل اطمینان بوده و در نهایت با کاهش هزینه‌های سربار و استفاده بهینه از مصالح ساختمانی، کاهش هزینه اجرای ساختمان را می‌توان انتظار داشت.

وی در خصوص طرح مسکن مهر اشاره کرد: همزمان با آغاز طرح مسکن مهر، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان بازوی تحقیقاتی در صنعت ساخت و ساز معرفی و ترویج صنعتی‌سازی فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داد. در این زمینه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تاکنون ۸۸ فناوری نوین ساختمانی را مورد ارزیابی و تایید قرار داده است.

وزیر مسکن و شهرسازی نیز در دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی با اشاره به طرح مسکن مهر به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه ساخت و ساخت کشور گفت: در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه کشور سهم صنعتی‌سازی مسکن ۲ درصد هم نبوده است و هم اکنون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از سهم ۲۵ درصدی این روش در ساخت و سازها خبر می‌دهد و بر این اساس هم اکنون ۲۸۰ هزار واحد مسکونی طرح مهر نیز با روش صنعتی‌سازی ساخته می‌شود.

نورالدین موسی وزیر مسکن و آبادانی الجزایر نیز که در راس هیئتی در این همایش حضور داشت در خصوص لزوم به کار‌گیری فناوری‌های نوین در صنعت ساختمانی کشورش گفت: وجود شرایط و اقلیم متفاوت الجزایر باعث شده است که این کشور نیازمند ساختمان‌هایی با فناوری نوین باشد و ما سعی بر آن داریم تا سال ۲۰۱۴ تمامی ساخت و سازهای الجزایر به صورت صنعتی‌سازی ساخته شود.

وزیر مسکن و آبادانی الجزایر در ادامه خواستار حضور توانمند مهندسان و محققان ایرانی درکشور الجزایر و مشارکت در ارائه فناوری‌های جدید صنعتی‌سازی برای ارتقای کیفیت ساختمان شد.

در کنار این همایش، نمایشگاهی با حضور بیش از ۳۰ نهاد فعال در زمینه صنعت ساختمان و فناوری نانو جهت معرفی کاربردهای فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان برپا شده است. همچنین در خلال این نمایشگاه «خانه نانویی» به عنوان نماد کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان، در نمایشگاه فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی به نمایش در آمد. خانه نانویی نخستین بار در سومین جشنواره فناوری نانو که در تاریخ ۳ تا ۷ آبان در تهران برگزار شد، در معرض بازدید عموم قرار گرفته بود.

دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی عصر روز سه شنبه دوم آذرماه به کار خود پایان داد. آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به همایش فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی بر روی پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن www.bhrc.ac.ir قابل دسترسی است.