دیدگاه متفاوت سرمایه‌گذاران به فناوری‌نانو

به باور مدیران تامین مالی، فناوری‌نانو هنوز هم بالغ نشده و باید شاهد بی‌ثباتی در این حوزه نوظهور باشیم.

شکی نیست که فناوری‌نانو نقش مهمی در آینده فناوری جهان ایفا خواهد کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌های آمریکایی بالغ بر ۷۵/۲ میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌نانو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ۵۰ درصد کل این میزان سرمایه‌گذاری در حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات، ۳۷ درصد در زمینه مواد، ۸ درصد در عرصه سلامت و علوم زیستی و مابقی نیز عمدتا در حوزه انرژی و محیط زیست سرمایه‌گذاری شده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی بنیاد ملی علوم آمریکا، ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو در دنیا تا سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین طی این مدت با توسعه صنعت فناوری‌نانو، حدود ۸۰۰ هزار فرصت شغلی نیز در ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد شد.

در کشور ایالات متحده آمریکا، بخش فناوری‌نانو از زمانی که حباب این فناوری ظاهر شده است، عملکرد ضعیفی داشته است. سرمایه‌گذاران به‌خاطر بحران تامین مالی جهانی از این حوزه اجتناب کرده به‌طوری که تعداد نسبی سهام فناوری‌نانو در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده است. به باور مدیران تامین مالی نیز، فناوری‌نانو هنوز هم بالغ نشده و باید شاهد بی‌ثباتی در این حوزه نوظهور باشیم.

در قاره آسیا وضعیت تا حدودی متفاوت است. در این قاره در دو دهه اخیر توجه گسترده‌ای به فناوری‌نانو شده و سرمایه‌گذاران نهادی به این بخش توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰، ستاد فناوری‌نانوی روسیه، کمیته توسعه اقتصادی سنگاپور و شرکت ip360، در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای مشترک، صندوق سرمایه‌گذاری فناوری‌نانو در آسیا را ایجاد کردند.

شاید این صندوق در نوع خود در آسیا منحصربه‌فرد باشد که میزان سرمایه اولیه آن ۱۰۰ میلیون دلار است.