تولید پیل‌های خورشیدی بسیار کارا و ارزان

گروهی از محققان آمریکایی از یک سامانه فتوولتائیک حاوی نقاط کوانتومی برای اثبات تولید دوبرابری الکترون‌ها از فوتون‌های پرانرژی خورشیدی استفاده کرده‌اند.

یافته‌های اساتید دانشگاه Wyoming که اخیراً در مجله Science منتشر شده است، می‌تواند راه را برای تولید پیل‌های سوختی ارزان و با کارایی بالا باز کند.
بروس پارکینسون، استاد برجسته دانشکده شیمی و منابع انرژی در دانشگاه Wyoming یکی از سه نویسنده این مقاله است. دو نویسنده دیگر این مقاله عبارتند از جاستین سامبور، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایالتی کلرادو که با پارکینسون در دانشگاه Wyoming کار می‌کند، و توماس نووت از Voxtel Incorporated در Beaverton.
پارکینسون توضیح می‌دهد که پیل‌های خورشیدی معمولی که امروزه روی پشت‌بام‌های زیادی مشاهده می‌شوند، تنها بخش کوچکی از انرژی خورشیدی تابیده شده به آنها را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که با تبدیل بخش پرانرژی تابش خورشیدی به جریان الکتریکی اضافی، می‌توان کارایی این پیل‌ها را افزایش داد.
او می‌گوید: «بر خلاف نتایج حاصل از آزمایش‌های دیگر که نشان می‌دهند این کار امکان‌پذیر است، تاکنون هیچ کس نتوانسته است این جریان الکتریکی اضافی را در یک ابزار فتوولتائیک تولید نماید».
در تحقیقی که در دانشگاه Wyoming انجام شده است، از یک سامانه فتوولتائیک که حاوی ذرات نیمه‌رسانای کوچکی به نام نقاط کوانتومی بود، برای اثبات تولید دوبرابری الکترون‌ها از فوتون‌های پرانرژی استفاده شده است.
پارکینسون می‌گوید این یافته گام مهمی به‌سوی تولید پیل‌های خورشیدی کاراتر به‌شمار می‌رود.
جزئیات این کار در مقاله‌ای با عنوان:
“Multiple Exciton Collection in a Sensitized Photovoltaic System”
منتشر شده است.