تلاش کاخ سفید برای کسب نظر مردم در زمینه فناوری‌نانو

از اول ماه نوامبر سال ۲۰۱۰، به مدت یک ماه، پیشگامی ملی فناوری‌نانو (NNI) کسب نظر عامه مردم در خصوص پیش‌نویس برنامه راهبردی این کشور را آغاز کرده است.

بعد از اینکه کمیته مشاوران علم و فناوری ریاست جمهوری (PCAST) ایالات متحده آمریکا در اوایل سال جاری میلادی، گزارش بررسی ۱۰ ساله پیشگامی ملی فناوری‌نانوی این کشور را منتشر کرد، مدتی بعد مقامات کاخ سفید در صدد برآمدند تا دیدگاه عامه مردم را در زمینه راهبرد آتی توسعه فناوری‌نانو در این کشور بررسی نمایند.

در این راستا، از اول ماه نوامبر سال ۲۰۱۰، به مدت یک ماه، پیشگامی ملی فناوری‌نانو (NNI) کسب نظر عامه مردم در خصوص پیش‌نویس برنامه راهبردی این کشور را آغاز کرد.

کارشناسان فناوری‌نانو در آمریکا بر این باورند که در سال‌های اخیر NNI یکی از موضوعات مناسب برای انتقاد بوده است. یکی از دلایل این امر، توجه کم این برنامه به ملاحظات ایمنی، سلامت و زیست‌محیطی (EHS) مربوط به فناوری‌نانو بوده است. موضوعی که دست‌اندرکاران NNI را بر آن داشت تا در مقایسه با سال ۲۰۰۶ میلادی، میزان بودجه درخواستی برای بررسی مسائل فناوری‌نانو در سال ۲۰۱۱ را تا ۳۰۰ درصد افزایش دهند.

اما با تمام این انتقادها، NNI هنوز هم یکی از پیشگامی‌های ملی فناوری‌نانو در دنیا است که دولت‌های بیش از ۳۵ کشور دنیا با الگوبرداری از آن برنامه ملی فناوری‌نانوی خود را تدوین نمود‌ه‌اند.

از زمانی که برخی دولت‌مردان ایالات متحده نسبت به نحوه تخصیص منابع مالی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌نانو انتقاداتی داشته‌اند، دست‌اندرکاران NNI به‌دنبال این امر هستند تا برنامه‌های خود را به بهترین وجه اجرا نمایند.

در این راستا به‌نظر می‌رسد که راهبرد فناوری‌نانوی آمریکا در سال‌های اخیر بر تحقیقات کاربردی فناوری‌نانو تاکید داشته است.