کاهش اتلاف انرژی با شیشه‌های نانویی

شیشه‌های کاهش دهنده اتلاف انرژی (Low–e) تولیدی به‌وسیله‌ی شرکت شیشه کاوه از سوی شرکت‌های تولید‌کننده خودرو مانند ایران خودرو و سایپا جهت استفاده در شیشه‌های اتومبیل مورد استفاده قرار گرفته است.

کاهش اتلاف انرژی با شیشه‌های نانویی

شیشه‌های کاهش دهنده اتلاف انرژی (Low–e) تولیدی به‌وسیله‌ی شرکت شیشه کاوه از سوی شرکت‌های تولید‌کننده خودرو مانند ایران خودرو و سایپا جهت استفاده در شیشه‌های اتومبیل مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته مسئولین شرکت شیشه کاوه، این شیشه‌ها قابلیت استفاده در مناطق آب و هوائی مختلف را دارند به طوریکه در مناطق گرمسیر گرمای بیرون را داخل نمی‌آورد و در مناطق سردسیر مانع از خروج گرمای داخل به بیرون از محیط می‌شود.

مدیر فروش این شرکت در خصوص انواع شیشه‌های تولیدی این شرکت گفت «از جمله شیشه‌های تولیدی شرکت شیشه کاوه، شیشه لمینت ساختمانی است که شیشه‌های نانوئی نیز در آن یک جداره از شیشه را تشکیل می‌دهد» وی در خصوص مزایای استفاده از فناوری نانو در این شیشه‌ها افزود «پوشش‌های نانوئی استفاده شده در شیشه‌های لمینت، کاربری این نوع از شیشه‌ها را افزایش می‌دهد و از جمله مزایای آنها می‌توان به تنوع در رنگ، عبور دهی نور، انتقال انرژی و گرما و تغییر انعکاس نور اشاره کرد» به گفته وی این شیشه‌ها قابلیت جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش خورشید را نیز دارا هستند.

از دیگر انواع شیشه‌های تولیدی این شرکت با استفاده از فناوری نانو می‌توان به شیشه‌های soft coating، انعکاس دهنده نور مرئی و نامرئی، کاهش دهنده اتلاف انرژی و شیشه‌های خود تمیز شونده اشاره کرد.

بنابر گفته‌های مدیر فروش شرکت شیشه کاوه، از شیشه‌های نانویی تولیدی این شرکت علاوه بر خودرو در لوازم خانگی از جمله شیشه‌های جلوی اجاق گاز و یخچال‌های ویترین دار نیز استفاده می‌شود. به گفته وی حجم تولیدات این شرکت روزانه در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزارمتر است.

همچنین مدیر صادرات این شرکت از استقبال کشورهای ترکیه، هند و عربستان و برخی از کشورهای اروپائی از شیشه‌های نانویی تولیدی این شرکت خبر داد. وی افزود «قرار است تا صحبت‌هایی در خصوص فروش این محصولات به این کشورها صورت گیرد». به گفته وی تاکنون دو نوع از شیشه‌های تولیدی این شرکت به کشورهای آلمان، لبنان، قطر، ترکیه، عمارات، روسیه، گرجستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، قزاقستان، ازبکستان صادر شده است. این مسئول تأکید کرد بیشتر این کشورها از طریق نمایشگاه‌های بین المللی که در آنها برگزار شده با محصولات این شرکت آشنا شده‌اند.

قابل ذکر است این شرکت از سال ۱۳۸۴ تولید شیشه‌های پوشش دار نانوئی را آغاز کرده است.