برگزاری دومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروب روبشی (SPM)

دومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM)، چهارشنبه، ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، برگزار شد.

برگزاری دومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروب روبشی (SPM)

برگزاری دومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروب روبشی (SPM) دومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM)، چهارشنبه، ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مهندس مجتبی نسب، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو،‌ برنامه‌های این شبکه را برای تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی در شبکه تشریح کرد و در خصوص حمایت‌های شبکه از مراکز آزمایشگاهی گفت: «شبکه آزمایشگاهی، بر اساس ارزیابی‌های سالانه، بودجه‌هایی را به عنوان تعمیر، نگهداری و پشتیبانی به آزمایشگاه‌های عضو اختصاص داده‌است که آزمایشگاه‌ها می‌توانند برای ارتقای تجهیزات خود، از این بودجه‌ها استفاده نمایند. همچنین شبکه، بودجه‌ای را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و حضور کارشناسان تجهیزات در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی اختصاص داده‌است تا بتواند به ارتقای دانش کارشناسان کمک کند.»

در ادامه‌ی این نشست، خانم مهندس صدیقه صادق‌حسنی، دبیر کارگروه تخصصی دستگاه SPM، بر لزوم هماهنگی بیشتر بین کارشناسان مراکز دارای این میکروسکوپ، به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات، تأکید کرد. وی همچنین با توضیح برنامه‌های آینده‌ی کارگروه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افزایش سطح علمی کارشناسان آزمایشگاه‌ها در استفاده از دستگاه‌های ارتقا یافته‌ی SPM را از برنامه‌های قطعی این کارگروه در سال ۱۳۹۰ دانست.

مهندس نسب نیز با اشاره به اهمیت فعالیت‌های صورت گرفته برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی کشور و نقش این استاندارد در بهبود سازوکارهای اجرایی و کیفیت ارایه‌ی خدمات آزمایشگاهی گفت: «در آینده‌ی نزدیک، پیاده‌سازی استاندارد بین‌المللی ISO/IEC17025 برای آزمایشگاه‌های عضو این شبکه، اجباری می‌شود. در حال حاضر، ۶ مرکز عضو شبکه این استاندارد را پیاده‌سازی کرده‌اند و ۶ مرکز دیگر نیز مراحل پیاده‌سازی این استاندارد را طی می‌کنند»

کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ادامه‌ی صحبت‌های خود، به برگزاری مسابقه‌ی تجهیزات ‌شناسایی و اندازه‌گیری مرتبط با فناوری نانو به همت کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و بر همکاری کارشناسان کارگروه‌های تخصصی دستگاهی شبکه در برگزاری دوره‌های آموزشی در این رابطه، تأکید کرد. وی همچنین از قرار دادن دو عنوان کتاب الکترونیکی به عنوان منابع قابل مراجعه در خصوص آشنایی با تجهیزات آزمایشاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو خبر داد.

در این نشست همچنین بر لزوم فعالیت بیشتر کارشناسان تجهیزات آزمایشگاهی در بخش‌های تخصصی تالار گفتگوی سایت ستاد نانو (http://forum.nano.ir)  به منظور تبادل تجارب کارشناسان تأکید شد.

در پایان نشست، کارشناسان حاضر، از دستگاه SPM پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کردند و خانم مهندس صادق‌حسنی به سوالات آنها درباره‌ی چگونگی کار با این دستگاه، پاسخ داد.

گفتنی‌است، اولین نشست کارگروه تخصصی دستگاه SPM، ۲۰ مهرماه ۱۳۸۹ برگزار شد و در آن اهداف کلی کارگروه تعیین گردید. در نشست پیشین، تولید و جریان دانش در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی، کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید خدمات‌رسانی آزمایشگاهی، حمایت از پژوهش‌های هدفمند در زمینه‌ی کاربری دستگاهی، کمک به ایجاد محیط‌های خلاق علمی-آزمایشگاهی به منظور تربیت کارشناسان ماهر و متخصص و ایجاد هم‌افزایی علمی و مهارتی بین کارشناسان، از مهمترین اهداف این کارگروه تعیین شدند.

اعضای کارگروه تخصصی دستگاهی SPM، کارشناسان دستگاه‌های STM و AFM مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو هستند که در قالب کارگروه، برنامه‌های ارتقای علمی و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی را دنبال می‌کنند.