ساخت کوچک‌ترین جدول تناوبی جهان روی تار مو انسان

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام کوچک‌ترین جدول تناوبی جهان را روی تار موی انسان نگاشتند. این کار بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد؛ اما نشان‌دهنده‌ی توانمندی دستگاه‌ها و ابزارهای مورد استفاده‌ی دانشمندان است.

پژوهشگران مرکز علم و فناوری نانو دانشگاه ناتینگهام با ترکیب دو روش پرتو یونی و میکروسکوپ الکترونی، سمبول‌های تمام ۱۱۸ عنصر از جدول تناوبی را روی تار موی دکتر مارتین پلیاکوف نوشتند. جدول مذکور را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:
پلیاکوف می‌گوید که این جدول تناوبی بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد؛ اما می‌توان با آن به مردم نشان داد که چگونه چنین فرایندی انجام گرفته‌است. متخصص تصویربرداری ما، مایک فای، تمام فرایند نگارش را به شکل ساده‌ای به تصویر کشیده و از جزئیات آن پرده ‌برداشته‌است.
این جدول تناوبی که به نظر می‌رسد کوچک‌ترین جدول تناوبی جهان باشد، به‌عنوان هدیه‌ی روز تولید، به پلیاکوف هدیه داده شد. برای اثبات این که آخرین فناوری در حوزه‌ی فناوری‌های نانو چه توانایی‌هایی دارد، مایک فای و کریس پارمنتر از هوای بسیار سرد استفاده کرده و کلمات کریسمس مبارک را روی یک دانه برف ایجاد کردند.
فیلیپ موریاریتی، استاد رشته‌ی فیزیک، می‌گوید: «هر چند که نگارش روی دانه‌ی برف نوعی سرگرمی فصلی محسوب می‌شود؛ اما این کار توانمندی‌های ابزارهایی را که محققان به‌صورت روزانه در آزمایشگاه استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد. با این کار می‌توان به دیگران نشان داد که تحقیقات علمی چقدر جالب می‌تواند باشد.
همان طور که در ویدئویی که فیلمساز دانشگاه تهیه کرده بود دیده می‌شود، کار کردن در چنین مقیاس‌های بسیار کوچکی غیر قابل تصور است. صدای پشت صحنه‌ی فیلم نیز می‌گوید چنین کاری برای نمایان شدن اسرار کاری دانشمندان به مردم انجام گرفته‌است.
ساخت ویدئوهای این چنینی نشان می‌دهد که دانشمندان دیگران را دوست دارند و برای آنها هدیه‌ی جالب برای کریسمس تهیه می‌کنند؛ البته این ویدئوها بار آموزشی نیز دارند. این ویدئوها تاکنون ده‌ها هزار بار دیده شده و درک بهتری از چگونگی کار با میکروسکوپ الکترونی را به دیگران نشان می‌دهد. این کار مثال بارزی است که ثابت می‌کند می‌توان فرایند آموزش را با تفریح در هم آمیخت.
دانشگاه ناتینگهام دارای یک مجموعه‌ی تحقیقاتی بزرگ است؛ اما در کنار آن ۱۳ گروه اولویت‌دار تحقیقاتی نیز وجود دارد که در آن متخصصان و دانشمندان به گرد هم آمده، یک نیروی انسانی متمرکز را ایجاد می‌کنند. حوزه‌های اصلی تحقیقات در دانشگاه ناتینگهام شامل انرژی، کشف داروهای جدید، امنیت غذایی در جهان، تصویربرداری زیست‌پزشکی، تولیدات پیشرفته، یکپارچه‌سازی جامعه‌ی جهانی، فعالیت در دنیای دیجیتال می‌شود.