افزایش چگالی جریان در باتری قابل شارژ با نانوالکترود اکسید قلع

نانوالکترود اکسید قلع برای استفاده در باتری‌های قابل شارژ میکرومتری به منظور افزایش بازده آنها، ساخته شد.

نانوالکترود اکسید قلع برای استفاده در باتری‌های قابل شارژ میکرومتری به منظور افزایش بازده آنها، ساخته شد.

دکتر سید خطیب‌الاسلام صدرنژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «اکسید قلع، دارای کاربردهای فراوان در وسایل اپتوالکترونیک است و نانوکریستال باردار شده‌ی آن با فلز روی، توانایی افزایش شدت جریان و بازده باتری‌های قابل شارژ لیتیمی را دارد».

او در ادامه اظهار داشت: «آسان‌سازی فرایند ساخت، کاهش هزینه‌ی تولید، نازک کردن و افزایش چگالی جریان باتری‌ها، همچنین ایجاد دانش فنی ساخت میکروباترهای لیتیمی در داخل کشور، از نتایج به‌ دست آمده‌ی این تحقیق است».

دکتر صدرنژاد گفت: «میکروباتری‌های لیتیمی از ۵ جزء تشکیل شده‌اند: دو جزء برای برقراری ارتباط با مدار خارجی و سه جزء برای تولید برق. این تحقیق به ساخت یکی از این ۵ جزء یعنی آند، اختصاص یافته‌است. به همین منظور، فلز مس ابتدا روی تیغه‌ی شیشه‌ای نشانده شده، سپس تبخیر و در نهایت لایه‌ی اکسید قلع حاوی ۱% روی لایه‌نشانی شده‌است. نمونه‌ی به دست آمده در مدت زمان معینی عملیات حرارتی گردیده و به این ترتیب دانه‌های اکسید نانومتری تولید شده‌اند.

دکتر صدرنژاد در پایان با اشاره به این مطلب که «آند حاصل از این پژوهش، نسبت به آندهای متداول، ساده‌تر و ارزان‌تر است و خواص مطلوبی دارد»، گفت: «توانستیم ضخامت باتری‌ها را تا حدود ۱۰ میکرومتر کاهش دهیم».

جزئیات این پژوهش که با همکاری مهندس مرتضی ترابی انجام شده، در مجله‌ی Power Sources (جلد ۱۹۶، شماره ۱، صفحات ۴۰۴-۳۹۹، سال ۲۰۱۱) منتشر شده‌است.