درآمد ۲/۴ میلیون دلاری کریدور خدمات فناوری MIT از اجاره پتنت

پنجمین جلسه از کارگاه آموزشی ارتقا اطلاعات تخصصی، روز یکشنبه ۳/۱۱/۸۹ با ارایه دکتر حسین اخوان نیک، مدیر عامل شرکت مشاورین ایده کاوشگران میعاد، یکی از شرکت‌های ثبت اختراع مستقر در کریدور خدمات فناوری تا بازار، در محل کریدور برگزار شد.

درآمد ۴/۲ میلیون دلاری کریدور خدمات فناوری MIT از اجاره پتنت

پنجمین جلسه از کارگاه آموزشی ارتقا اطلاعات تخصصی، روز یکشنبه ۳/۱۱/۸۹ با ارایه دکتر حسین اخوان نیک، مدیر عامل شرکت مشاورین ایده کاوشگران میعاد، یکی از شرکت‌های ثبت اختراع مستقر در کریدور خدمات فناوری تا بازار، در محل کریدور برگزار شد.

در این نشست که موضوع آن بررسی ایستگاه ثبت اختراع کریدور بود، دکتر اخوان نیک ضمن اشاره به تجربه فعالیت خود در حوزه ثبت اختراع آمریکا، به بررسی سیستم قضایی این کشور در بخش ثبت اختراع و حق نشر پرداخت. وی در خصوص آمار ثبت اختراع در امریکا گفت: «سالانه ۵۰۰ هزار درخواست پتنت ثبت می‌شود که البته تمامی آن به درخواست‌های داخلی تعلق ندارد. به عنوان مثال در آمار سال ۲۰۰۸ از میان مجموع پتنت‌های نهایی شده ۵۱ درصد مربوط به خارج از آمریکا بوده است».

مدیر عامل شرکت مشاورین ایده کاوشگران میعاد افزود: «در خصوص وضعیت کنونی ثبت پتنت‌های ایرانی در امریکا، باید گفت تعداد پرونده‌های اقدام شده برای ثبت در امریکا در حال افزایش است. به گونه‌ای که این میزان طی ۳ سال از سال ۲۰۰۶، رشد سه برابری داشته است که این رشد بیشتر به زمینه شیمی و دارو تعلق داشته و البته باید تأکید نمود که ۶۸ درصد این پتنت‌ها مرتبط با فعالیت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بوده است».

دکتر اخوان نیک با بررسی انواع روش‌های تجاری‌سازی اختراع، روش تولید شخصی و فروش و اجاره پتنت را از بارزترین این روش‌ها دانست. وی روش اجاره پتنت را رایج‌ترین و مهم‌ترین روش تجاری‌سازی در دنیا خواند و افزود: «اجاره پتنت به حدی رایج و پر بازده است که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۵ تجاری‌سازی اختراعات در ایالات متحده معادل ۱۲۰ میلیارد دلار در آمد مالی به وجود آورده است».

مدیر عامل شرکت مشاورین ایده کاوشگران میعاد با اشاره به این موضوع که اکثر اختراعات، محصول فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها است، درآمد دانشگاه معروفی چون MIT را از محل اجاره پتنت، طی سال ۲۰۰۷، ۲/۶۸ میلیون دلار خواند. وی گفت: «از این ۲/۶۸ میلیون دلار، ۲/۴ میلیون دلار به بخش کریدور خدمات فناوری MIT تعلق داشته است».

وی در پایان با تشریح سابقه این شرکت، فعالیت‌های یک ساله شرکت مشاورین ایده کاوشگران میعاد را بیشتر به حوزه پرونده‌های صندوق حمایت از پژوهشگران، شرکت ملی نفت و حوزه‌های شیمی و پترشیمی مرتبط دانست. وی گفت « تاکنون ما توانسته‌ایم ۱۵ پتنت تنظیم کنیم که از میان این پرونده‌ها ۳ پرونده نهایی شده است که اکثرا به حوزه طرح صنعتی مربوط می‌شود، در سایر بخش‌ها نیز اخیرا ما در زمینه تجاری‌سازی نیز وارد شده‌ایم که به دنبال آن بخشی تحت عنوان تجاری‌سازی پتنت در شرکت راه اندازی شده است.»

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی ارتقا اطلاعات تخصصی با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی کارگزاران و شرکت‌های مستقر، از فرآیندها و خدمات کریدور خدمات فناوری تا بازار، در چندین جلسه و هر هفته با ارائه یکی از شرکت‌های متصدی ایستگاه‌های خدمات فناوری کریدور برگزار می‌شود.