برگزاری سومین نشست کارگروه تخصصی TEM

سومین نشست از مجموعه نشست‌های کارگروه تخصصی میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، با حضور کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو این کارگروه از شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری، در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

برگزاری سومین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)

سومین نشست از مجموعه نشست‌های کارگروه تخصصی میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، با حضور کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو این کارگروه از شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری، در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مهندس مجتبی نسب، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، هدف از تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستگاهی را، افزایش کیفیت و کمیت خدمات آزمایشگاهی فناوری نانو در کشور بیان کرد و افزود: «کارگروه‌های تخصصی دستگاهی، فضای مناسبی است تا تبادل و جریان دانش، بین کارشناسان این دستگاه‌ها برقرار شود». وی همچنین در رابطه با پیشینه‌ تشکیل کارگروه‌های تخصصی بیان داشت: «اولین کارگروه تخصصی، کارگروه تخصصی TEM بوده ‌است که در نیمه‌ی دوم سال ۱۳۸۸ تشکیل گردید. به دنبال آن کارگروه تخصصی SPM نیز به عنوان دومین کارگروه تخصصی، در اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ شکل گرفت».

وی همچنین از تشکیل سه کارگروه تخصصی دیگر در زمینه‌های کروماتوگرافی، X-Rey و دستگاه SEM در آینده‌ی نزدیک، خبر داد. مهندس نسب، همچنین با بیان اینکه کارشناسان تجهیزات به حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری نیاز دارند افزود: «در نظر داریم با ایجاد توافق بین شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و بنیاد ملی نخبگان، کارشناسان برتر شبکه را به این بنیاد معرفی کنیم تا بتوانند از تسهیلات ویژه‌ی آن استفاده نمایند». گفتنی است، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو هر سال، کارشناسان منتخب خود را پس از ارزیابی عملکرد آنها، معرفی نموده، از آنان تقدیر می‌نماید.

در ادامه‌ی نشست، مهندس داود قرایلو، دبیر کارگروه تخصصی دستگاه TEM، هم‌سطح بودن اطلاعات کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو کارگروه تخصصی TEM را، نقطه عطفی برای پیشرفت فعالیت‌های آتی آن دانست و افزود: «وسعت اطلاعات هر یک از کارشناسان عضو این کارگروه تخصصی، با یکدیگر متفاوت است. به همین منظور، اجرای برنامه‌های آموزشی ساختار یافته، گزینه‌ی مناسبی برای هم سطح کردن اطلاعات آنهاست».

همچنین، مهندس قرایلو، از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی آماده‌سازی و مواد فلزی در نیمه اول سال ۱۳۹۰ خبر داد. مهندس نسب نیز با اشاره به برگزاری مسابقه تجهیزات و شناسایی فناوری نانو، هدف از برگزاری این مسابقه را، ایجاد فرصتی مناسب برای آموزش همگانی و آشنایی عمومی با تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو دانست و افزود: «ما با قرار دادن منابع مناسب برای مطالعه‌ی شرکت کنندگان در این مسابقه، سعی در ارتقای اطلاعات عمومی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو داریم.».

در این نشست همچنین بر لزوم فعالیت بیشتر کارشناسان تجهیزات آزمایشگاهی در بخش تالار گفتمان سایت ستاد توسعه فناوری نانو به نشانی www.forum.nano.ir به منظور تبادل بیشتر اطلاعات و مکتوب شدن دانش تجربی افراد، تاکید شد.

 

از دستاوردهای این نشست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی منابع مناسب و مفید آموزش پایه و تخصصی در زمینه‌ی کار با دستگاه TEM؛

– هماهنگی اعضا برای ثبت و مکتوب نمودن تجربیات و دانش شفاهی آنها؛

– برنامه‌ریزی برای ترجمه و گردآوری مطالب آموزشی و ترفندهای با ارزش، در قالب کتاب؛

– فراهم ساختن شرایط لازم به منظور شرکت کارشناسان در برنامه‌های آموزشی بین‌المللی و دریافت گواهینامه‌های معتبر.

 

شایان ذکر است در این نشست، کارشناسانی از آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی پردیس علوم دانشگاه تهران، آزمایشگاه تحقیقاتی مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، موسسه تحقیقاتی پرطاوس وابسته به گروه کارخانجات لعاب مشهد، مرکز تحقیقات بیوفیزیک و بیوشیمی دانشگاه تهران، آزمایشگاه فناوری نانو شرکت کارآفرینی و فناوری ایران(کفا) و بخش میکروسکوپ الکترونی بیمارستان قلب تهران، حضور داشتند.

لازم به ذکر است، چهارمین جلسه کارگروه تخصصی TEM درنیمه اول سال ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد.