نسل جدید بسته‌بندی مواد غذایی با نام «کاغذ قاتل»

نسل جدیدی از پوشش‌های بسته‌بندی مواد غذایی با نام کاغذ قاتل معرفی شده‌است که با از بین بردن باکتری‌هایی که موجب فاسد شدن مواد غذایی می‌شوند، از فساد آنها جلوگیری می‌کنند. این نوع کاغذ حاوی نانوذرات نقره است.

دانشمندان، آزمایش‌های موفقی بر روی کاغذ قاتل در سطح آزمایشگاهی انجام داده‌اند. این نوع کاغذ به‌عنوان نسل جدید بسته‌بندی مواد غذایی مطرح است که با از بین بردن باکتری‌هایی که موجب فاسد شدن مواد غذایی می‌شوند، عمل می‌کنند. این نوع کاغذ حاوی نانوذرات نقره است و این نانوذرات به‌عنوان معرف‌های ضد میکروبی قدرتمند عمل می‌کنند.

Aharon Gedanken و همکارانش خاطر نشان کردند که در سال‌های گذشته، ذرات نقره به‌عنوان عامل میکروب‌کش در کاربردهایی از قبیل سطوح حمام و آشپزخانه، پمادهای دارویی و حتی در ساختار جوراب‌های بی‌بو نیز مورد استفاده قرار گرفته‌است. اخیراً دانشمندان در مورد پوشش‌های میکروب‌کش از نوع نانوذرات نقره و کاربردهای این نانوذرات میکروب‌کش در ساختار پلاستیک‌ها، منسوجات و فلزات بررسی‌هایی را انجام داده‌اند. این نانوذرات قطری معادل با۵۰۰۰۰/۱(یک پانصد هزارم) قطر موی انسان را دارند. نانوذرات نقره که اثر ماندگاری طولانی‌تری نسبت به ذرات نقره دارند، می‌توانند مسئله‌ی مقاومت آنتی‌بیوتیکی را برطرف سازند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی به افزایش توانایی میکروب درمقابله با آنتی‌بیوتیک اطلاق می‌شود. کاغذ پوشش داده‌شده با نانوذرات نقره می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسبی به‌جای روش‌های متداول نگهداری مواد غذایی مانند پرتوافشانی، عملیات حرارتی و ذخیره‌سازی در دماهای پایین، مد نظر قرار گیرد.

دانشمندان، روش اولتراسونیک را به‌عنوان روشی کارامد برای تعبیه‌ی نانوذرات نقره بر روی سطح کاغذ معرفی نموده‌اند. در این روش از امواج صوت با فرکانس بالا استفاده می‌شود. کاغذ پوشش داده‌شده، کارایی ضد باکتریایی خوبی در مقابل باکتری‌های اشریشیا کولی(E. Coli)) و استافیلوکوک طلایی(S. Aureus) از خود نشان داده‌اند و در عرض سه ساعت تمامی این باکتری‌ها را از بین می‌برد. این باکتری‌ها از جمله باکتری‌هایی هستند که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند.

در مجله‌ی معتبر علمی Langmuir مطالبی در مورد کاغذ قاتل به چاپ رسیده‌است.