دکتر سرکار: رشد چشمگیر ایران در زمینه ثبت پتنت در فناوری نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، راه اندازی رشته‌های مختلف فناوری نانو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه‌ها را از برنامه‌های محقق شده سند راهبردی ۱۰ ساله فناوری نانو بر شمرد. همایش «نقش فناوری‌های نوین در ارتقای زندگی انسان»، در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفندماه سال جاری، در محل همایش‌های بین المللی جزیره کیش، برگزار شد.

دکتر سرکار: ۴۳ درصد تولید علم در زمینه فناوری نانو در <a target="_blank" href="http://statnano.com/index.php?ctrl=country&action=country_profile&id=105&lang=1">ایران</a> انجام می‌شود

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، راه اندازی رشته‌های مختلف فناوری نانو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه‌ها را از برنامه‌های محقق شده سند راهبردی ۱۰ ساله فناوری نانو بر شمرد.

 

دکتر سعید سرکار در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه همایش «نقش فناوری‌های نوین در ارتقای زندگی انسان»، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر ایران در زمینه فناوری نانو، در خصوص وضعیت این فناوری در ایران اظهار داشت: « اکنون که ۶ سال از تنظیم سند راهبردی ۱۰ ساله را پشت سر می‌گذاریم، در حال حاضر در گرایش‌های مختلف فناوری نانو، در ۱۶ دانشگاه، دوره کارشناسی ارشد و در ۷ دانشگاه، دوره دکترای تخصصی، راه اندازی شده است» به گفته وی تعداد پایان نامه‌های مرتبط با فناوری نانو در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر در حدود ۹ هزار پایان نامه تخمین زده می‌شود.

 

سرکار در ادامه با اشاره به روند رشد فناوری نانو در کشور از سال ۸۳، افزود: «زمانی که فعالیت را در این راستا آغاز کردیم رتبه ۶۰ را در جهان، رتبه ۶ در جهان اسلام و رتبه ۵ را در منطقه داشتیم، اما طی مدت ۳ سال اخیر در رتبه نخست جهان اسلام و رتبه ۱۴ دنیا قرار گرفته‌ایم». وی یادآور شد ایران در رابطه با تولید فناوری و ثبت پتنت، طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

 

همایش «نقش فناوری‌های نوین در ارتقای زندگی انسان»، در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفندماه سال جاری، در محل همایش‌های بین المللی جزیره کیش، با حضور رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور، رؤسای ستادهای فناوری‌های راهبردی، معاون آموزشی وزیر علوم و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشمندان داخل و خارج از کشور، برگزار شد. در این همایش راهکارهای مناسب در استفاده بهینه از فناوری‌های نوین، مورد بررسی قرار گرفت.

 

همچنین، همزمان با برگزاری همایش «نقش فناوری‌های نوین در ارتقای زندگی انسان»، نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناورانه دانشمندان ایرانی برگزار شد. گفتنی است، دستگاه رسوب نشانی شیمیای از بخار به کمک پلاسما شرکت پلاسما فناور امین، دستگاه تولید نانو پودر فلزی پیام آوران فناوری نانو فردانگر، رنگ‌های ترافیکی شرکت ریف ایران، دستگاه SPM شرکت نانوسیستم پارس، نانوکود کلاته آهن شرکت صدور احرار شرق و دستگاه الکتروریسی شرکت فناوران نانومقیاس، از جمله محصولات ارائه شده در غرفه فناوری نانوی این نمایشگاه بودند.