سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری اینتل در زمینه فناوری‌نانو

شرکت اینتل بیش از ۵ میلیارد دلار برای احداث تسهیلات جدید تولید تراشه در مقیاس نانو در آریزونا سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گفته پائول اُتلینی، مدیر عامل شرکت اینتل، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این شرکت بیش از ۵ میلیارد دلار برای احداث تسهیلات جدید تولید تراشه در مقیاس نانو، در آریزونا سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارخانه‌ی جدید اینتل با نام Fab 42، یکی از پیشرفته‌ترین و عظیم‌ترین تسهیلات تولید نیمه‌هادی‌ها در دنیا خواهد بود. انتظار می‌رود که ساخت کارخانه جدید از اواسط سال جاری میلادی آغاز شده و تا سال ۲۰۱۳ به اتمام برسد.

این سرمایه‌گذاری عظیم، جایگاه شبکه تولیدی شرکت اینتل را برای رشد آتی آن شکل می‌دهد.کارخانه جدید، عملیات خود را در فرایندی آغاز خواهد کرد که امکان تولید ترانزیستورهایی با اندازه ۱۴ نانومتر را فراهم می‌کند. این ترانزیستورها، مبنای توسعه شرکت اینتل محسوب شده و امکان ارائه محصولات جدید و در مقیاسی وسیع برای مشتریان آنها را فراهم می‌کند.

از آنجایی که سه چهارم فروش شرکت اینتل در بیرون از ایالات متحده آمریکا است، کارخانه جدید، توانمندی‌های تولیدی شرکت فوق را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد و شرکت می‌تواند تراشه‌های رایانه‌ای کاراتر و قدرتمندتری تولید کند.

احداث کارخانه جدید در زمینه تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتر، منجر به تولید محصولاتی برای مشتریان خواهد شد که کارایی انرژی و عملکرد ادوات مختلف رایانه از سرورها گرفته تا ادوات قابل حمل را افزایش خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود با احداث این کارخانه در حوزه فناوری‌نانو، زمینه اشتغال‌زایی هزاران نفر در این حوزه نوظهور فراهم شود.