آغاز ثبت نام دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

باشگاه دانش آموزی نانو، دومین «المپیاد آزمایشی علوم و فناوری نانو» را در تیرماه سال ۱۳۹۰ برگزار می‌کند. در المپیاد امسال شرکت کنندگان در دو مرحله علمی و عملی به رقابت علمی خواهند پرداخت. برگزیدگان نهایی المپیاد همزمان با جشنواره فناوری نانو در آبان ماه سال ۱۳۹۰ معرفی خواهند شد.

آغاز ثبت نام دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

باشگاه دانش آموزی نانو، دومین «المپیاد آزمایشی علوم و فناوری نانو» را در تیرماه سال ۱۳۹۰ برگزار می‌کند. این مسابقه به دنبال برگزاری حدود ۶۰۰ سمینار و دوره آموزشی دانش آموزی در سال‌های گذشته و نیز شرکت بیش از ۲۳۰۰۰ دانش آموز در نمایشگاه‌های عمومی استانی با موضوع علوم و فناوری نانو، با هدف شناسایی علاقمندان و استعدادهای دانش آموزی و هدایت علمی آنان در آینده، برگزار می‌گردد.

 

در دومین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو، شرکت کنندگان در دو مرحله به رقابت علمی خواهند پرداخت. آزمون مرحله اول به صورت تئوری در تاریخ ۳ تیرماه ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد. برگزیدگان این مرحله، پس از گذراندن یک اردوی علمی-آموزشی برای مرحله رقابت عملی آماده می‌شوند. اردوی علمی و آزمون مرحله دوم به ترتیب در تاریخ‌های ۳۰ تیر و ۸ مرداد ۱۳۹۰ برگزار می‌شوند و برگزیدگان نهایی، همزمان با جشنواره فناوری نانو در آبان ماه سال ۱۳۹۰ معرفی خواهند شد.

 

منابع پیشنهاد شده برای آزمون چهارگزینه‌ای تیرماه عبارتند از:

 

• مباحث اتمی و مولکولی کتاب‌های درسی فیزیک، شیمی دبیرستان و مطالب درون سلولی در زیست شناسی؛

• مهارت‌های برنامه نویسی و کاربری رایانه؛

• کلیه مقالات آموزشی منتشر شده در وبگاه باشگاه نانو (تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۰)؛

• کتاب‌ نانو از نو/اسماعیل کلانتری، امیر دارستانی فراهانی، عباس مرادی؛

• کتاب دو جلدی آشنایی با فناوری‌نانو/حسن سلیمی، سید محمد یوسف طاهری، عماد احمدوند؛

• کتاب نانوفناورها و نانو دستاوردها/فاطمه مؤید، فائقه اسلامی پور؛

• کتاب شبیه سازی‌های ساده نانو/مهدی نیک عمل؛

• کتاب آزمایش‌های ساده نانو/علیرضا بصیری، نسیم نصیری نیا؛

• نمونه سوالات اولین المپیاد علوم و فناوری‌نانو؛

• کتاب مقدمه‌ای بر نانوفناوری/ چارلز پی.پول، ترجمه دکتر نیما تقوی‌نیا؛

 

مدارس، پژوهش‌سراها و کلیه مجموعه‌های آموزشی می‌توانند به صورت گروهی دانش‌آموزان متقاضی را در دومین المپیاد آزمایشی علوم و فناوری نانو ثبت نام کنند. برای این منظور لازم است که حداقل ۲۰ شرکت‌کننده از طرف مرکز مورد نظر معرفی گردند.

گفتنی است آزمون مرحله اول در مراکزاستان‌ها برگزار می‌گردد ولی در صورتی‌که میزان شرکت‌کننده‌های یک استان کمتر از ۱۰۰ نفر باشد، علاقمندان برای شرکت در آزمون، لازم است به نزدیک‌ترین مرکز استان مراجعه و ثبت نام نمایند.

 

ثبت نام در دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو از تاریخ ۱ فروردین ۱۳۹۰ آغاز شده و تا ۱۵خرداد ماه ۱۳۹۰ ادامه خواهد یافت. علاقمندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی ثبت نام به پایگاه الکترونیکی باشگاه نانو مراجعه کنند. همچنین جزئیات مربوط به برگزاری آزمون از طریق اطلاعیه‌های منتشر شده در وبگاه باشگاه www.nanoclub.ir در دسترس است.

 

شایان ذکر است نخستین المپیاد دانش آموزی فناوری نانو در سال ۱۳۸۹ برگزار شد و طی آن ۱۲۰۰ دانش آموز از ۲۰ استان کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند.