نگاهی بر روند آموزش و ترویج تصویری فناوری نانو

ستاد توسعه فناوری نانو، در راستای ترویج و آموزش عمومی فناوری نانو، از سال ۱۳۸۳ تاکنون، در حدود ۲۵ فیلم آموزشی با محوریت کاربرد فناوری نانو در زمینه‌های مختلفی چون نفت و پتروشیمی، نساجی، ساختمان، خودرو، آب و محیط‌زیست و پزشکی، تهیه کرده است و در اختیار مراکز و افراد قرار داده است.

نگاهی بر روند آموزش و ترویج فناوری نانو به روایت تصویر

ستاد توسعه فناوری نانو، در راستای ترویج و آموزش عمومی فناوری نانو، از سال ۱۳۸۳ تاکنون، در حدود ۲۵ فیلم آموزشی با محوریت کاربرد فناوری نانو در زمینه‌های مختلفی چون نفت و پتروشیمی، نساجی، ساختمان، خودرو، آب و محیط‌زیست و پزشکی تهیه کرده است و در اختیار مراکز و افراد قرار داده است.

 

در ابتدا، عمده این فیلم‌‌ها را برنامه‌ها و فیلم‌هایی تشکیل می‌داد که به زبان فارسی برگردانده شده بود که از جمله آنها می‌توان فیلم‌های «نانو دنیای درون»، «سربازان آینده»، «نانو پودر»، «از میکرو تا نانوالکترونیک» و «نانو پودر» را نام برد.  

 

در سال‌های اخیر فعالیتی برای تهیه فیلم‌های مستند و علمی از دستاوردهای داخلی فناوری نانو شکل گرفته و در حدود ۱۰ فیلم آموزشی بوسیله دست‌اندرکاران امر ترویج و آموزش فناوری نانوی کشور تهیه و تولید شده که از جمله آنها می‌توان به تولید سه فیلم آموزشی در سال ۱۳۸۹، با عناوین «نانو و صنعت»، «مروری بر فناوری نانو» و «کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو»، اشاره داشت. عمده فیلم‌های تولید شده داخلی به بحث آموزش فناوری نانو به مخاطبان دانش‌آموز و دانشجو می‌پردازد و بخشی نیز به بررسی صنعت داخلی اختصاص یافته است.

 

در فیلم «نانو و صنعت» کاربردهای فناوری نانو در صنایع نفت، خودرو، نساجی، ساختمان، پزشکی و داروسازی، کشاورزی و بسته‌بندی، تصفیه آب و محیط زیست، تجهیزات فناوری نانو و توانمندی‌های شرکت‌های فعال داخلی در هر یک از صنایع، توسط کارشناسان مربوطه شرح داده شده است. فیلم «مروری بر فناوری نانو در ایران» که در سومین جشنواره فناوری نانو در آبان ماه سال ۱۳۸۹ نیز به نمایش در آمد، حاوی تاریخچه فناوری نانو در ایران و ارائه روند تحول فناوری نانو از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ است. انیمیشن «کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو» نیز،‌ از دیگر محصولات آموزشی با محوریت فناوری نانو است که در آن، با توجه به جذابیت کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو، ۱۰ کاربرد فناوری نانو در قالب یک انیمیشن داستانی معرفی شده و با استفاده از تصاویر انیمیشن، نحوه عملکرد این فناوری در صنعت خودرو نمایش داده شده است.

 

گفتنی است یکی از سرفصل‌های سند راهبرد آینده، ترویج و آموزش عمومی است. این سرفصل به ترویج و اطلاع رسانی عمومی در مورد علم، فناوری و صنعت نانو توجه دارد. از اینرو مخاطبان برنامه‏های این سرفصل را، عموم افراد تشکیل می‏دهند. در اجرای برنامه‏های این سرفصل از ابزارهای مختلفی بهره گرفته می‌شود که می‌توان گفت یکی از ابزارهای مورد استفاده در آن، اطلاع رسانی و آموزش از طریق نمایش فیلم‌های آموزشی است.