پوششی بسیار نازک برای افزایش ماندگاری مواد غذایی

پژوهشگران موفق به ساخت فیلم نازکی شدند که می‌تواند در صنایع بسته بندی استفاده شده و زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهد. این پوشش حاوی ذرات رس و پلیمر بوده و ظاهری شبیه کف پوش آجری دارد به‌همین دلیل به آن نانوآجر گفته می‌شود.

پژوهشگران موفق به ساخت فیلم نازکی شدند که می‌تواند در صنایع بسته بندی استفاده شده و زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهد. این پوشش حاوی ذرات رس و پلیمر بوده و ظاهری شبیه کف پوش آجری دارد به‌همین دلیل به آن نانوآجر گفته می‌شود.

بطری‌های نوشابه پلاستیکی پس از چند ماه ماندن در فروشگاه‌ها گاز خود را از دست می‌دهند. اگر تولید کنندگان بتوانند از پوشش جدیدی بروی این بطری‌ها استفاده کنند آنگاه خواهند توانست که گاز دی اکسید کربن را در نوشابه‌ها به‌مدت بیشتری حفظ کنند. علاوه‌براین این پوشش‌ها می‌توانند زمان ماندگاری غذاهای آماده بسته بندی شده را نیز افزایش دهد. هرچند که در حال حاضر زمان ماندگاری این مواد غذایی کنسرو شده تقریبا سه سال است اما اگر آنها در معرض شرایط سخت مانند گرما قرار گیرد، این زمان تا سه ماه کاهش می‌یابد.

جیمز گرونلان از دانشگاه تگزاس می‌گوید با استفاده از پلاستیک‌های دارای روکش می‌توان مواد غذایی را خارج از قوطی نگهداری کرد که با این کار علاوه‌براین که زمان ماندگاری افزایش یافته بلکه صنعت مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرونلان می‌افزاید در حال حاضر تولید کنندگان مواد غذایی برای نگهداری نوشیدنی‌ها و مواد غذایی از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. این مواد شامل پلاستیک‌های دارای روکش اکسید سیلیکون، ماده‌ای شبیه شن برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن که فساد مواد غذایی را تسریع می‌کند، است. یکی دیگر از این مواد، پلاستیک‌های فلز‌دار – پلاستیک‌های دارای پوششی از جنس فلز- است که برای بسته بندی چیپس‌ها از آن استفاده می‌شود.

این مواد و مواد دیگر مورد استفاده در بسته بندی دارای اشکالاتی هستند. برخی پلاستیک‌ها در حین حمل و نقل دچار ترک می‌شوند. مشکل پلاستیک‌های دارای روکش فلزی آن است که شفاف نبوده و نمی‌توان پیش از خرید، کالا را مشاهده کرد. همچنین وجود فلز مانع از استفاده از این بسته‌ها در ماکروویو می‌شود.

برای رفع این مشکل این گرونلن پیشنهاد استفاده از نانوآجر را داده است. این ماده فیلمی نازک شامل ذرات منتموریلونیت رس، یک جز از خاک که در ساخت آجر استفاده می‌شود، است. در این فیلم، ۷۰ درصد رس و همچنین مقداری پلیمر بسیار کوچک است که موجب می‌شود این فیلم نسبت به پلاستیک‌ها زیست سازگارتر شود. ضخامت این فیلم کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و کاملا شفاف است.

این فیلم زیر میکروسکوپ الکترونی به‌صورت کف پوش آجری است. به‌همین دلیل است که به آن نانوآجر گفته می‌شود. زمانی که این لایه به بسته بندی‌های فعلی افزوده می‌شود استحکام آنها را افزایش داده و سد بهتری در برابر اکسیژن خواهد بود به‌طوری که نفوذ‌ پذیری آن در برابر اکسیژن ۱۰۰ برابر کمتر اکسید سیلیکون است.