افزایش آشکارسازی – سلول‌های تومور گردشی – بوسیله نانوذرات

سلول‌های تومور گردشی، در آشکارسازی سلول‌های سرطان و همچنین در درمان آنها موثر است. محققان برای شناسائی این سلول‌ها، روش شناسائی جدیدی بر اساس به‌کارگیری نانوذرات طلا ابداع نموده‌اند. این روش در مقایسه با روش‌های معمول، خیلی سریع و کم هزینه است.

سلول‌های تومور گردشی، در آشکارسازی سلول‌های سرطان و همچنین در درمان آنها موثر است. محققان برای شناسائی این سلول‌ها، روش شناسائی جدیدی بر اساس به‌کارگیری نانوذرات طلا ابداع نموده‌اند. این روش در مقایسه با روش‌های معمول، خیلی سریع و کم هزینه است.

تصور می‌شد که به‌کارگیری سلول‌های تومور گردشی (CTCs) که بوسیله تومورها به جریان خون وارد می‌شوند، جهت آشکارسازی سرطان، ارزیابی‌های اولیه از تاثیر عامل‌های ضد سرطان در درمان بیماری و همچنین ارزیابی روش درمانی مناسب، مفید و موثر خواهد بود. برای پی بردن به این قابلیت‌ها، لازم است که این سلول‌های کمیاب با روش‌های خیلی سریع، کارآمد و قابل اطمینان شناسائی و به‌دام بیفتند. محققان دانشگاه اموری روشی را برای شناسائی سلول‌های تومور گردشی موجود در خون انسان یافته‌اند و از نانوذرات طلا در این روش استفاده شده است.

در شناسائی سلول‌های تومور گردشی، تفکیک علائم از سلول‌های سفید خون از جمله چالش‌های موجود است. این سلول‌ها دارای اندازه سایزی برابر با اندازه سلول‌های تومور گردشی هستند و ممکن است به آنتی بادی‌هائی که برای شناسائی سلول‌های تومور گردشی به‌کار می‌روند، متصل شوند. آنتی بادی‌های پوشش داده شده با ذرات مغناطیسی برای به‌دام انداختن سلول‌های تومور گردشی، به‌صورت تجاری استفاده می‌شوند و تکنسین‌ها باید از چندین آنتی بادی برای شناسائی سلول‌های به‌دام افتاده، استفاده کنند تا سلول‌های سفید خون به‌جای سلول‌های تومور به اشتباه شناسائی نشوند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه اموری نشان دادند که پلیمرهای پوشش داده شده با نانوذرات طلا و همچنین رنگدانه‌های حاوی نانوذرات طلا، که در مقایسه با آنتی بادی‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم به پپتید فاکتور رشد متصل شوند، می‌توانند سلول‌های تومور گردشی در خون بیماران دارای سرطان سر و گردن را شناسائی کنند. پلیمرهای پوشش داده شده با نانوذرات طلا، که به پپتیدهای با وزن مولکولی پائین مانند EGF (فاکتور رشد اپیدرمی) متصل می‌شوند، در مقایسه با ذراتی که به آنتی‌بادی‌های سالم متصل می‌شوند، چسبندگی کمتری دارند و این خاصیت در تفکیک سلول‌های تومور از سلول‌های غیر تومور در خون بسیار موثر است. فاکتور رشد اپیدرمی به گیرنده فاکتور رشد مخاطی (EGFR) که بر روی سطوح انواع مختلفی از سلول‌های تومور تولید می‌شوند، متصل می‌شود.

ذرات، در تکنیک آشکارسازی لیزری، سیگنالهای کاملاً مشخص و شبیه اثر انگشت که مختص رنگدانه است، را نشان می‌دهند. نانوذرات طلا باعث افزایش شدت سیگنال‌ ناشی از رنگدانه می‌شود. با به‌کارگیری نانوذرات دیگر که توانائی اتصال به سلول‌های تومور را دارند، می‌توان اطلاعات زیادی درباره خواص و ویژگی‌های سلول‌های تومور بدست آورد.

گروه تحقیقاتی خاطر نشان کردند که با به‌کارگیری این روش، می‌توان یک سلول تومور را از بین ۱۰ میلیون سلول طبیعی تشخیص داد. همچنین اظهار داشتند که با وجود اینکه نتایج حاصل از این روش با روش‌های متداول شناسائی سلول‌های تومور گردشی، مقایسه و معتبر سازی نشده‌اند ولی تکنیک پراکندگی رامان با سطح افزایش یافته (SERS) روشی سریع و با هزینه کمتری از روش‌های شناسائی معمول است.

نتایج این تحقیقات در مجله Journal of Cancer Research به چاپ رسیده است.