هشتمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد

نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، در محل پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران برگزار شد. این گردهمایی، هشتمین نشست از بدو تشکیل شبکه محسوب می‌شود.

هشتمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد

نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، در محل پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران برگزار شد. این گردهمایی، هشتمین نشست از بدو تشکیل شبکه محسوب می‌شود.

 

مدیران و کارشناسان ۵۷ آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی، شامل آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران، شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، شبکه پزشکی مولکولی کشور و همچنین تعدادی از تعمیرکاران تجهیزات آزمایشگاهی، در این نشست حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست، دکتر شاخصی، معاون پژوهشی پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران، به ارائه مختصری از تاریخچه فعالیت این پژوهشکده پرداخت. سپس مهندس حق‌شناس، مدیر ارشد تجهیزات مهندسی پژوهشکده، در خصوص تجهیزات پژوهشکده و امکانات آزمایشگاهی آن توضیحاتی را ارائه داد.

 

به گفته‌ی وی، آزمایشگاه متالورژی پژوهشکده مهندسی، قدیمی‌ترین آزمایشگاه دارنده تاییده ISO9000 کشور است. وی همچنین افزود: «آزمایشگاه شیمی و پلیمر نیز از دو سال پیش تاییده ISO/IEC17025 را از موسسه DAKKS آلمان دریافت کرده است».

 

سپس، مهندس اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، گزارشی را از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شبکه در سال ۱۳۸۹ ارائه کرد. وی، آشنایی مراکز عضو شبکه با توانمندی‌های انسانی و تجهیزاتی یکدیگر و شکل‌گیری همکاری‌های بین مراکز را به عنوان کارکرد اصلی شبکه و از جمله اهداف برگزاری نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی برشمرد.

 

به گفته وی، در حال حاضر، ۴۵ مرکز، عضو قطعی شبکه هستند و در سال ۱۳۸۹، تعداد ۱۳ آزمایشگاه، درخواست عضویت خود را به شبکه ارسال کرده‌اند که تاکنون ۳ مورد از آنها به عنوان عضو آزمایشی پذیرفته شده‌اند. همچنین، در این سال، عضویت ۵ آزمایشگاه نیز در شبکه قطعی شده و عضویت یک آزمایشگاه به دلیل دریافت امتیاز ارزیابی کمتر از ۲۰ در دو دوره متوالی، لغو شده است.

 

مهندس اسدی‌فرد درباره حمایت‌های شبکه و چگونگی ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها توضیحاتی بیان کرد و افزود: «ارزیابی عملکرد مراکز عضو در سال ۱۳۸۹ بر اساس گزارش‌های ارسال شده از طرف مراکز در حال انجام است و پس از انتشار نتایج، دستورالعمل حمایتی شبکه، به مراکز ابلاغ می‌شود».

 

وی از جمله حمایت‌های شبکه، به اعزام کارشناسان و متخصصین مستعد مراکز عضو به دوره‌های تخصصی خارج از کشور و حمایت از مستندسازی و انتشار دانش و تجربیات آزمایشگاهی متخصصین و کارشناسان این مراکز به صورت کتاب، به ویژه در قالب کارگروه‌های تخصصی، اشاره کرد.

 

طرح حمایت شبکه از خرید تجهیزات ساخت داخل، افزایش ۲۰درصدی حمایت تشویقی مقالات ISI ای که در آنالیز داده‌های آنها از تجهیزات داخلی استفاده شده است و ساخت برنامه نرم‌افزار جامع مدیریت آزمایشگاهی با همکاری شرکت هلدینگ نفیس، به منظور مدیریت فرایند‌های آزمایشگاهی، از دیگر مواردی بود که مهندس اسدی فرد در این نشست به آن اشاره کرد.

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو همچنین از برپایی بخش تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل در نمایشگاه فناوری نانوی امسال برای سومین سال متوالی خبر داد و تاکید کرد همانند سال گذشته، شبکه نیز در بخش جداگانه‌ای با دعوت از آزمایشگاه‌های عضو، حضور خواهد داشت.

 

در ادامه، مهندس صدیقه صادق‌حسنی، دبیر کارگروه SPM شبکه، درباره عملکرد کارگروه‌های تخصصی SPM و TEM توضیحاتی ارائه کرد و از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سه کارگروهSEM ، کروماتوگرافی و استاندارد و کالیبراسیون، خبر داد.

 

سخنران دیگر این نشست، مهندس علیرضا نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی پس از معرفی سه استاندارد ملی در زمینه فناوری نانو، که به همت کمیته استانداردسازی فناوری نانوی ستاد نانو، تدوین و منتشر شده‌ است، به معرفی استاندارد «آیین کار سلامت و ایمنی در محیط‌‌های کار با نانومواد» به عنوان مهم‌ترین استاندارد در این زمینه، پرداخت.

 

گفتنی است، دراین برنامه از کتاب «میکروسکوپ تونل ‌زنی روبشی» رونمایی شد و از مهندس صادق‌حسنی،‌ مولف این کتاب تقدیر به ‌عمل آمد.

 

در پایان، شرکت‌کنندگان این نشست، از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران بازدید کردند و به بحث و تبادل نظر در خصوص تجهیزات با یکدیگر پرداختند.

 

 پژوهشکده مهندسی، در سال ۱۳۶۲ تأسیس شده و در سال ۱۳۸۹، از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان فضایی ایران پیوست. این پژوهشکده، بیش از ۸۰۰ نفر نیروی انسانی دارد و تنها مرکزی است که آزمایشگاه آزمون‌های غیر مخرب آن در خاورمیانه توانسته است گواهی تأییداستاندارد بین‌المللی ISO/IEC17025 را کسب نماید.